سلامت نیوز: یک کارشناس مامایی گفت: گاهی مادر با آغشته کردن نوک سینه خود به داروهای گیاهی تلخ نظیر صبرزرد و کلپوره، سعی می‌کند تا کودک را از شیر خوردن منصرف کنند که استفاده از این داروها به دلیل مسهل بودن یا مسمومیت‌زایی توصیه نمی‌شود.

فاطمه حسین‌زاده در گفت‌وگو با فارس در خصوص از شیر گرفتن شیرخواران اظهار داشت: واژه از شیر گرفتن به معنای قطع شیردهی یا تغییر تدریجی تغذیه کودک از شیر به غذاهای ترکیبی در انتهای دو سالگی است.

وی افزود: قطع شیردهی برای شیرخوار از لحاظ عاطفی دشوار است چرا که مادر برای او منبع شادی، نشاط و غذا بوده است؛ از این رو منع ناگهانی از شیر خوردن برایش سخت و نگران کننده می‌شود و باید به تدریج، بدون اعمال خشونت و با جایگزینی غذاهای مناسب همچنین با کاهش تعداد دفعات، شیردهی صورت گیرد تا کودک خود را از عشق و محبت مادرانه محروم نداند.

حسین‌زاده اضافه کرد: بسیاری از مادران در این مرحله، از در آغوش گرفتن کودک خود امتناع می‌ورزند تا کودک کمتر درخواست شیر کند و این نکته را از یاد می‌برند که محروم شدن از گرمای محبت مادری موجب می‌شود کودک احساس نگرانی کرده و با بداخلاقی و گریه اعتراض خود را اعلام کند.

وی در مورد روش‌های از شیر گرفتن، به دو نوع روش تدریجی و ناگهانی اشاره کرد و گفت: در روش ناگهانی، مادر با آغشته کردن نوک سینه خود به داروهای گیاهی تلخ نظیر صبرزرد و کلپوره و از طریق بیزار کردن کودک از مزه شیر، او را از شیر خوردن منصرف می‌کند که استفاده از این داروها به دلیل مسهل بودن یا مسمومیت‌زایی توصیه نمی‌شود.

مدیر داخلی مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر کودکان افزود: همچنین در این روش، مادر با استفاده از زردچوبه، چسب زخم، رژلب و با زخمی یا بد جلوه دادن سینه، حس ترحم کودک را بر می‌انگیزد تا شیرخوار برای اینکه مادر احساس ناراحتی نکند، از شیر خوردن منصرف شود؛ از معایب این روش، آثار روانی واردشده بر روح کودک و ترسیدن وی است ضمن اینکه بعد از رفع مانع، کودک مجدداً برای خوردن شیر اقدام می‌کند و حرف‌های مادر را دروغ می‌پندارد.

وی، روش تدریجی را بهترین روش از شیر گرفتن نوزاد دانست و ادامه داد: در این روش به تدریج وعده‌های شیردهی حذف شده و با دادن مایعات در لیوان مخصوص کودک همچنین بغل کردن عروسک یا قطعات پارچه‌ای، دلبستگی کودک به شیر مادر کم می‌شود؛ بعضی از مادران در ابتدا، حذف وعده‌های شبانه را در نظر می‌گیرند و برخی نیز ترجیح می‌دهند در ابتدا شیر دادن در هنگام ظهر را قطع کنند زیرا اطمینان دارند کودک به جای شیر، غذای کافی برای خوردن دارد. مسئله مهم عدم شیردهی مجدد به شیرخوار در لحظه‌های بی‌تابی کودک است.

حسین‌زاده تأکید کرد: تغذیه قبل از خواب یا هنگام صبح، آخرین وعده‌هایی است که باید حذف شود.حذف هر وعده باید با فاصله زمانی یک هفته صورت گیرد؛ در این مرحله باید مادر را حمایت و حتی پیشرفت‌های جزئی او را گوشزد کرد تا اعتماد به نفس وی افزایش یابد.
 
وی گفت: قطع شیردهی را نباید حین حوادث تنش‌زا از قبیل بازگشت مادر به محل کار، مسافرت یا همزمان با آموزش کنترل ادرار آغاز کرد؛ این موضوع با پخش موسیقی ملایم مخصوص کودکان، قصه خواندن، در دسترس بودن عروسک و اسباب بازی‌های متعدد برای در آغوش گرفتن کودک یا قرار دادن در تخت باید آغاز شود که از جمله روش‌های آرامش بخش است.

وی خاطرنشان کرد: برای از شیر گرفتن کودک تنها تلاش مادر کافی نیست و همکاری اطرافیان خصوصاً پدر، در این زمینه بسیار اهمیت دارد؛ مثلاً هنگام مقاومت شیرخوار و درخواست شیر، پدر می‌تواند با تشویق کودک به خوردن غذا و سرگرم کردن او به انواع بازی‌ها، وی را از این کار منصرف کند.
 
حسین زاده گفت: این مسئله به ویژه در نیمه‌های شب که کودک بهانه‌گیری و گریه بیشتری می‌کند، اهمیت بیشتری دارد؛ اغلب پدران خود را از این مسئولیت برکنار می‌دانند و تصور می‌کنند از شیر گرفتن کودک وظیفه مادر است، در حالی‌که موفقیت هر چه سریعتر در این امر، به نفع آرامش مادر، کودک و محیط خانواده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha