سلامت نیوز: نوع پیشرفته دستگاه جراحی هایفو (HIFU) در دانشگاه صنعتی امیر كبیر با همكاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برای استفاده از امواج فراصوت پر توان در درمان برخی بیماریها ساخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیركبیر، دكتر جهانگیر توكلی پژوهشگر طرح و استاد دانشگاه رایرسون كانادا دستگاه طراحی شده را در مقایسه با نمونه های موجود كارآتر، دقیق تر و ایمن تر ذكر كرد و گفت: با توجه به تجربه بیست ساله در مراكز علمی و صنعتی در مورد این سامانه ها، نقاط ضعف و قوت آنها را به دست آورده ام و بر این اساس قرار است نمونه پیشرفته ای در ایران ساخته شود.

وی افزود: طراحی جدید ساده تر و ارزانتر است در حالی كه كارآیی آن اگر از نمونه های كنونی بیشتر نباشد،‌ كمتر نیست.
توكلی دستاورد مهم این طرح را انتقال این فناوری پیشرفته پزشكی به كشور ذكر كرد و گفت: سامانه هایفو دارای ظرفیت كاربرد در جراحی های مختلف غیرتهاجمی است.

وی افزود: اهداف ساخت نسل اول این دستگاه در كشور استفاده در جراحی‌های عمومی برای توقف خونریزی تا عمق 15 سانتیمتری بدن سوزاندن غده های سرطانی یا بافت های غیرسرطانی اعضایی مانند سینه و كبد و نیز جراحی‌های زیبایی بدن و صورت تعریف شده است.

پژوهشگر طرح، با اشاره به قرارداد انتقال فناوری این دستگاه ها با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در قالب این قرارداد‌ نمونه‌ای تجربی برای كاربردهای عمومی جراحی ساخته خواهد شد.

گام بعدی هم ساخت و تجاری كردن آن برای عرضه به مراكز درمانی است كه مذاكرات آن هم اكنون آغاز شده است.

این طرح از فروردین 1390 در دانشگاه صنعتی امیركبیر و با همكاری دانشكده مهندسی پز شكی آغاز شده است و حدود 18 ماه نمونه اولیه آن تولید شود. پژوهشگران كشورمان با شركت درطرح استفاده از فناوری امواج فراصوت پرتوان (هایفو) ، كاربردهای جدید و قابل توجه درمانی را به ویژه در درمان سرطان پروستات عرضه كرده اند.

اغلب مردم با روش تشخیصی سونوگرافی برای بررسی جنین ،كلیه‌ها ، كبد و دیگر اعضای بدن آشنا هستند ولی در دهه اخیر استفاده از امواج پرتوان فراصوت برای درمان مورد توجه مراكز پژوهشی قرار گرفته است.

با تكیه بر این فناوری تاكنون دستگاه درمانی سرطان پروستات را یكی از شركت های غربی ساخته و كاربردی كرده است به گونه ای كه می تواند با دقت بالا، قیمت ارزان و عوارض جانبی كمتر در مقایسه با پرتو درمانی، توده‌های سرطانی در پروستات را بسوزاند و نابود كند.

پیچیدگی این دستگاه در قسمت انتشار دهنده امواج است به گونه‌ای كه پس از تصویر برداری از توده و مشخص شدن محدوده غده سرطانی شده، طرحی سه بعدی از آن به وسیله كامپیوتر تهیه شده است و نقاط كانونی به شكل دانه های برنج با دمای بیش از 65 درجه سانتیگراد سوزانده می شود. امواج فراصوت پرتوان در مهندسی پزشكی به نام هایفو - مخفف high intensity focused ultrasound شناخته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha