دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 33741
سلامت نیوز: عضو هیئت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیمارمداری در بسیاری از بیمارستان‌ها رعایت نمی‌شود، دلیل این مسئله را نا آشنایی مردم از حقوق بحق خود خواند. محمد ضابطی‌طرقی در گفت‌وگو با خانه ملت در رابطه با آمار خطاهای پزشکی در کشور اظهار کرد: تنها یک آمار در اینباره در کشور وجود دارد و آن هم آمار تلفات یا عوارضی که در بیمارستان‌ها بروز می‌کند.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس، با بیان اینکه این تلفات یا عوارض جزو لاینفک مطالب و مباحث پزشکی است، افزود:  آماری که ما در کشور داریم، آمار مرگ و میر و عوارض است؛ اما در این بین بخشی از این آمار هم می‌تواند مربوط به خطاهای پزشکی باشد.

 وی با تاکید بر اینکه خطاها زمانی که فاحش باشد هیئت‌هایی که در بیمارستان‌ها هستند به آن رسیدگی می‌کنند، گفت: اگر مرگ‌ها به دلیل خطای فاحشی از سوی پزشکان بخش باشد بررسی  و حتی اگر نیاز باشد به مراجع بالاتر اطلاع داده می‌شود.

ظابطی‌طرقی تصریح کرد: اما خارج از این چرخه، معمولا اگر اولیا بیمار شکایتی را طرح کنند که در پی آن شکایت مشخص شود که آسیب به وجود آمده در اثر کوتاهی پزشک است،  این مورد در آمار خطاهای پزشکی ثبت می‌شود.

 دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه هر بخشی در بیمارستان در پایان هر ماه تعداد فوت شده‌های بخش را بررسی می‌کند، یادآور شد: اگر در مرگ‌ها نشانی از خطای فاحش کارکنان و پزشکان بخش باشد به طور قطع بررسی و پیگیری خواهد شد.

این نماینده مجلس هشتم همچنین با تاکید بر اینکه بیمارمداری در بسیاری از بیمارستان‌ها رعایت نمی‌شود، افزود: البته این موضوع به رابطه پزشک و بیمار برنمی‌گردد، بلکه مسئله نخ‌نما شده‌ای که متاسفانه به فرهنگ ما بر می‌گردد.

ضابطی‌طرقی گفت: نظام فکری در کشور ما هنوز نظام ارباب رعیتی است یعنی نه به حقوق بحق خودمان آگاه هستیم و نه از آن دفاع می‌کنیم.

 حسن امامی‌رضوی معاون سلامت وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرده بود که در حال حاضر نمی‌توان آمار خطاهای پزشکی را به طور دقیق عنوان کرد. گرچه آمار دقیقی از خطاهای پزشکی در ایران در دسترس نیست؛ اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل برخی از ضعف‌های ساختاری در نظام سلامت کشورمیزان خطاهای پزشکی بسیار بالا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha