سلامت نیوز: مهارت های اجتماعی از مهمترین توانایی ها هستند كه هر جوانی برای داشتن زندگی مفیدتر و سالم تر، باید از آنها برخوردار باشد.

نداشتن این مهارت ها می تواند به زندگی ای غم انگیز همراه با اضطراب و افسردگی منجر شود. مهارت های اجتماعی به شما كمك می كند تا با افراد خوبی آشنا شوید، شغلی را كه می خواهید به دست آورید و در كار و روابط خود به موفقیت دست یابید.

جیمز كوپلر از روانشناسان دانشگاه بیرمنگام انگلیس مهارت های زیر را به عنوان مهم ترین مهارت های اجتماعی كه بهره مندی از آنها می تواند وضع شما را در هر موقعیتی بهبود بخشد، معرفی می كند:

1-مهارت توانایی حفظ آرامش یا تحمل اضطراب

اگر جزو دسته ای از افراد هستید كه بیش از حد اضطراب دارند، باید این نكته را بدانید كه هنگام قرار گرفتن در شرایط و موقعیت های اجتماعی، بدون توجه به مهارتتان در كنترل اوضاع، مغز شما به گونه ای عمل می كند كه امكان صحبت كردن وگوش دادن به طور مناسب را نخواهید داشت. علاوه بر این اگر چهره و حركات شما نشان دهد كه عصبی هستید، برقراری ارتباط با دیگران مشكل تر خواهد شد.

2-مهارت گوش دادن

به دیگران گوش دهید و نشان دهید كه واقعاً به حرف های آنان گوش می دهید. این هم به كسی كه شما را برای حرف زدن انتخاب كرده و هم به شما به عنوان شنونده احساس خوبی می دهد. ضمن آن كه ارتباط شما را محكم تر، مسئولیت پذیری تان را بیشترو رغبت شما را برای حل مشكل یا شنیدن موضوع بیشتر نمایان و به كنترل اوضاع كمك می كند.
همچنین به این ترتیب، دیگران بیشتر به شما اعتماد خواهند كرد.

3-مهارت برقراری ارتباط

توانایی برقراری ارتباط با دیگران، چه غریزی باشد و چه اكتسابی، در نوعی از درك ریشه دارد. برقراری ارتباط، اغلب تاثیر متقابلی دارد و در واقع بیانگر این موضوع است كه«من مثل تو هستم» یا «ما همدیگر را درك می كنیم». برقراری ارتباط غریزی است و اغلب به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد، اما پس از وقوع، زبان، الگوهای گویش، حركات و حالت های مختلف و دیگر جنبه های ارتباطی می تواند آن را تقویت كند. در مجموع، می توان مهارت برقراری ارتباط را پرورش داد.
برای تقویت این مهارت می توانید از شیوه هایی كمك بگیرد. از جمله تمرین برقراری ارتباط در مقابل آینه با دقت به حركات و حالت های مختلف چهره، توجه به گویش از جمله سرعت ادای جمله ها، بلندی صدا و آهنگ جمله هایی كه استفاده می شود و بررسی كیفی و سریع آنچه كه شنیده اید.

4- مهارت خودافشایی

این آگاهی كه چه وقت، چقدر و چه مقدار درباره خودتان صحبت كنید، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این مهارت «خودافشایی» گفته می شود. اگر درباره خودتان زیاد صحبت كنید یا خیلی زود و بی موقع به صحبت درباره خودتان بپردازید، ممكن است موجب تغییر جهت ارتباط و انحراف آن شوید. ممكن است این كار ادامه این ارتباط را با مشكل مواجه كند. اشاره ای مختصر و جزئی به مواردی كه موضوع شخصی نیست اما درباره آن ایده ای دارید یا تبادل نقطه نظرهای شخصی درباره یك موضوع به داشتن ارتباطی متعادل كمك می كند. به هر حال با ادامه ارتباط و كهنه شدن آشنایی ها و دوستی ها، درباره آشنایان و دوستان اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد و شناخت بیشتری از هم به دست خواهید آورد.

5- مهارت برقراری ارتباط چشمی مناسب

اگر شما به شخصی كه در حال صحبت كردن با شماست نگاه نكنید او این طور برداشت خواهد كرد:
- شما او را نادیده گرفته اید.
- قابل اعتماد نیستید.
- از چهره او خوشتان نمی آید.

برقراری ارتباط چشمی به این معنی نیست كه شما باید به كسی كه با شما صحبت می كند خیره شوید. خیره شدن، در واقع این حس را ایجاد می كند كه از او عصبانی هستید اما نگاه كردن به فردی كه با شما صحبت می كند، ادب را می رساند و او را از برقراری یك ارتباط خوب و دوستانه مطمئن می كند. این موارد، یك مشت قانون خشك و سرد نیست كه برای پیروی از آنها، «باید»ی وجود داشته باشد، اما توجه به آنها و تمرین هر یك می تواند قدرت و مهارت ما را در كنترل شرایط سخت و موقعیت های اجتماعی مختلف، افزایش دهد.

منبع: روزنامه کیهان
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha