سلامت نیوز: آمار سازمان‌ جهانی بهداشت نشان می‌دهد: بیماری‌های قلبی - عروقی مهم‌ترین عامل مرگ‌ و میر انسان‌ها در جهان هستند؛ به طوری كه سالانه 3/17 میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهم‌ترین عوامل خطرزا در بروز بیماری‌های قلبی و سكته مغزی شامل بالارفتن فشارخون و كلسترول و قندخون، استعمال سیگار، مصرف ناكافی میوه‌ها و سبزی‌ها، اضافه وزن، چاقی و بی‌تحركی است.

فدراسیون جهانی قلب با همكاری سازمان جهانی بهداشت برنامه‌های آموزشی جدیدی را در بیش از  100 كشور جهان در زمینه مقابله با بیماری‌های قلبی اجرا كرد كه این برنامه‌ها عبارتند از: انجام معاینات بهداشتی، آموزش اصول پیاده‌روی و دویدن، برگزاری كلاس‌های آموزشی عمومی، گردهمایی‌های تخصصی، نمایشگاه‌ها و حتی كنسرت‌ها و مسابقات ورزشی.

بنا بر گزارش سایت سازمان جهانی بهداشت، این سازمان در اطلس جدید جهانی خود در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی، تاكید كرده است كه این بیماری‌ها از عوامل اصلی و مهم مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شوند. هر چند درصد قابل توجهی از موارد ابتلا قابل پیشگیری هستند اما به دلیل اقدامات پیشگیرانه ناكافی و نامناسب، نرخ ابتلا به این بیماری‌ها به طرز چشمگیری رو به افزایش است.

در گزارش سازمان‌ جهانی بهداشت همچنین آمده است:‌ بیش از 80 درصد مرگ ومیر‌های ناشی از این بیماری‌ها در كشورهای كم درآمد یا با در‌آمد متوسط اتفاق می‌افتد.

در این گزارش پیش‌بینی شده است: اگر روند فعلی ادامه یابد و اقدامات پیشگیرانه مناسب در این زمینه صورت نگیرد، تا سال 2030 میلادی حدود 6/23 میلیون نفر بر اثر امراض قلبی و عروقی جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش ایسنا، شعار  امسال روز جهانی قلب باعنوان یك جهان، یك خانه، یك قلب اعلام شده است.

همچنین توصیه‌های كلیدی این سازمان برای محافظت از قلب عبارتند از:‌

ـ پرهیز از استعمال دخانیات، رژیم‌های غذایی ناسالم و بی‌تحركی

ـ شركت در فعالیت‌های فیزیكی و ورزشی‌ حداقل 30 دقیقه در روز به منظور پیشگیری از حملات قلبی و سكته مغزی

ـ مصرف زیاد میوه‌ و سبزی‌ حداقل پنج نوبت در طول روز و محدود كردن مصرف نمك به یك قاشق غذاخوری در روز كه عاملی مهم در پیشگیری از حملات قلبی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha