سلامت نیوز: در صورتی كه كیف توسط یك دست یا یك طرف شانه حمل شود در دراز مدت سبب انحراف ستون فقرات می شود.

به گزارش سلامت نیوز، یک فیزیوتراپ اظهار كرد: با توجه به اینكه دانش آموزان در سن رشد قرار دارند و به تبع آن ستون فقرات نیز در حال رشد و افزایش طول هستند بنابراین هرگونه فشار غیرمتقارن و زیادتر از حد تحمل به عضلات ستون فقرات سبب انحراف ستون مهره ای به طرفین و یا كاهش و افزایش قوس های ستون فقرات می شود.

ذبیح ا... برجسته ادامه داد: متاسفانه شاهد بروز انحرافات ستون مهره ای در بین دانش آموزان به ویژه مقطع تحصیلی راهنمایی هستیم كه عمدتا افزایش قوس ناحیه پشتی و به عبارتی پشت گردن یا كایفوزیس می شوند و شانه ها متمایل به سمت جلو می شود.

وی عواملی كه سبب مشكلات ستون مهره ای یا دردهای پشتی كمری یا گردن در دانش آ‌موزان می شود را شامل كیف غیر مناسب، كفش غیر مناسب، میز و صندلی نامناسب و همچنین وضعیت های غلط نشستن، ایستادن و حركت دانش آموزان دانست و گفت: انحرافات ستون مهره ای در افراد بلندقدتر و افراد خجالتی شایع تر است و این افراد بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

 وی در خصوص ویژگی های كیف مناسب برای دانش‌آموزان، تصریح كرد: كیفی مناسب است كه وزن آن به طور یكنواخت به دو طرف ستون فقرات و شانه ها منتقل شده و راستای ایستادن و نشستن، دانش آموز را تغییر ندهد به طوری كه دانش آموز مجبور نباشد شانه های خود را به طور دائم به سمت جلو و بالا بكشد تا اینكه از افتادن كیف به عقب و كشیده شدن شانه و ستون پشتی خود به عقب جلوگیری کند.

این كارشناسی ارشد فیزیوتراپی اضافه كرد: كیف هایی كه توسط یك دست یا یك طرف شانه حمل می شوند در صورتی كه مدت زمان حمل آنها بین دو دست حمل شود، هیچ مشكلی ندارد اما اگر به طور عادتی فقط توسط یك دست یا شانه حمل شود، سبب انحراف ستون فقرات (اسكولیوزیس) و همچنین افتادگی یك شانه می شود كه این عارضه نیز شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha