سلامت نیوز: نتایج بررسی محققان ایرانی نشان داد: انجام تكنیك های یوگا باعث بهبود وضعیت سلامت عمومی و احساس به زندگی در بیماران مبتلا به ام اس می شود.

 ام اس نوعی بیماری پیش رونده و تحلیل برنده غلاف میلینی سلول های عصبی در سیستم اعصاب مركزی است كه می تواند باعث بروز علایم و عوارض زیادی در بیمار شود. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر ورزش یوگا بر سلامت عمومی و احساس به زندگی در مبتلایان به ام اس طراحی و اجرا شد.

این مطالعه كارآزمایی بالینی كه در دانشگاه علوم پزشكی یاسوج بر روی 60 نفر از بیماران مبتلا به مولتیپل اسكلروزیس انجام شد، ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه ای در خصوص اطلاعات دموگرافیك بیماران و پرسشنامه MSQoL-54 جهت تعیین كیفیت زندگی بیماران بود.

بیماران به صورت تخصیص تصادفی به 2 گروه مساوی تقسیم و سپس وضعیت سلامت عمومی بیماران و احساس آنها درباره زندگی ارزیابی شد.یك گروه به مدت سه ماه و هر ماه 8 جلسه 1 تا 5/1 ساعته یوگا درمانی شد و روی گروه دوم مداخله ای انجام نشد.

نتایج این بررسی نشان داد، بین وضعیت سلامت عمومی، قبل و بعد از یوگا درمانی اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد، هم چنین احساس بیماران درباره زندگی قبل و بعد از مداخله در گروه مورد نسبت به گروه شاهد بهبود معنی داری نشان داد به طوری كه انجام تكنیك های یوگا باعث بهبود وضعیت سلامت عمومی و احساس به زندگی در بیماران مبتلا به ام اس می شود.
گفتنی است این پژوهش توسط شهلا نجفی انجام و در فصلنامه ارمغان دانش به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha