سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن باروری و ناباروری با اشاره به تاثیر امواج الكترومغناطیسی بر نازایی گفت: حتی تلفن همراه خاموش را نیز شب بالای سرتان نگذارید.

دكتر سید مهدی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هر نوع طول موجی زمانی كه شدتش زیاد باشد می‌تواند بر روی نازایی تاثیر بگذارد. یكی از انواع این امواج، امواج الكترومغناطیسی است كه براساس شدت و طول موج متفاوتند. امواجی كه طول موج كوتاه دارند، زیانبارتر و امواجی كه طول موج بلندتری دارند، اثر زیانبار كمتری بر جای می‌گذارند.

وی ادامه داد: در صورتی كه تلفن‌ همراه در نزدیكی دستگاه ژنیتال مردان قرار گیرد، می‌تواند انواع ناهنجاری‌ها و تغییرات در اسپرم را سبب شود. مردانی كه تلفن همراه خود را به كمر می‌بندند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. همچنین اگر تلفن همراه در نزدیكی رحم زنان قرار گیرد، می‌تواند تخمك‌ها را در زنان تحت تاثیر قرار دهد. اگر تلفن همراه بند داشته باشد و روی شكم قرار گیرد، این احتمال بیشتر است.

تاثیر امواج تلفن همراه بر میزان سقط و بروز اختلالات رشد در جنین

این عضو هیات مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران،‌ با بیان اینكه امواج تلفن همراه در زنان باردار بویژه در سه ماهه نخست بارداری می‌تواند باعث ناهنجاری‌ها و تغییراتی در رشد جنین شود، گفت: این تغییرات به صورت اختلال رشد بروز می‌كند؛ چرا كه سلول‌های جنینی دائم در حال تقسیم شدن هستند و تقسیم سلول‌های جدید در مراحل اولیه می‌تواند تحت تاثیر امواج الكترومغناطیسی قرار گیرد.

وی همچنین به افزایش آمار سقط‌ جنین در چند سال اخیر اشاره كرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد كه درصد سقط در 10 سال اخیر در مقایسه با 30 سال گذشته به شدت افزایش یافته است. یكی از دلایل افزایش این آمار، تاثیر همین امواج الكترومغناطیسی بر باروری است كه تحت عنوان فاكتورهای محیطی از آن‌ها نام برده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: سلول‌های اسپرمی در مردان دائم در حال ساخت هستند و در زنان نیز سلول‌ها در حال تقسیم شدن هستند و هر نوع تغییرات و هرگونه موجی می‌تواند روی آن‌ها اثر داشته باشد. بر این اساس حتی تلفن همراه خاموش هم نباید در هنگام خواب در اتاق خواب قرار داشته باشد؛ چرا كه موبایل خاموش هم دائما فركانس ارسال می‌كند. این موضوع بویژه برای زنان باردار باید مورد توجه قرار گیرد.

دكتر احمدی افزود: البته قرار ندادن تلفن همراه در نزدیكی خود در هنگام خواب توصیه‌ای نیست كه تنها مختص زنان باردار باشد و این مسئله باید توسط تمام افراد رعایت شود. اهمیت این مسئله تا جایی است كه عنوان می‌شود از آنجا كه دكل‌ها و آنتن‌های مخابراتی به طور مرتب موج ساطع می‌كنند تا شعاع 500 متری‌شان نباید هیچ دبستان یا مهد كودكی ساخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha