سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 33783
سلامت نیوز: منیزیم یكی از ضروری‌ترین املاح معدنی در رژیم غذایی انسان است كه برای انجام بیش از 300 واكنش بیوشیمایی در بدن مورد نیاز بوده و نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و قلب ایفا می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشكان می‌گویند: با وجود اهمیت حیاتی‌ منیزیم برای بدن، برخی از عوامل موجب شده‌ كه نقش آن در سلامت بدن مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گیرد. برای نمونه، آمار‌ها نشان می‌دهد كه بیش از 80 درصد از مردم آمریكا با كمبود این ریزمغذی اصلی مواجه هستند كه این كمبود می‌تواند به طیف وسیعی از اختلالات خفیف یا حتی بیماری‌های جدی منتهی شود.

به گزارش سایت اینترنتی ارگانیك، منیزیم در بدن موجب تسكین اعصاب و عضلات، ساخته شدن و تقویت استخوان‌ها، آرام نگه داشتن گردش خود در بدن، كمك به خواب بهتر، مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی و نوسانات احساسی می‌شود و طاقت ورزشكاران را نیز افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین علائم كمبود منیزیم عبارتند از:

ـ ضعف و گرفتگی عضلات

ـ بی‌نظمی در ضربان قلب شامل انقباضات نامنظم عضله قلب و یا افزایش ضربان قلب

ـ سفتی و ضعف استخوان‌ها

ـ عدم تعادل در میزان قند خون

ـ سردرد

ـ بالا رفتن فشار خون

یك رژیم غذایی ایده‌آل و مناسب باید حاوی مقادیر كافی از منیزیم باشد؛ اما متاسفانه گرایش به مصرف مواد غذایی فرآوری شده، طبخ زیاد غذاها و مشكلات معمول گوارشی، مانع از جذب كافی این ماده معدنی مهم در بدن می‌شود.

بهترین منابع غذایی حاوی منیزیم شامل اسفناج، كلم بروكلی، تخمه كدو، دانه‌های گیاه كتان، كنجد، نعناع و گیاه خردل است. علاوه بر آن خیار، لوبیا سبز و تخمه آفتاب‌گردان نیز از منابع غنی از منیزیم محسوب می‌شوند.

علاوه بر این‌ها می‌توان كمبود این عنصر حیاتی را با مصرف مكمل‌ها نیز جبران كرد. البته برای افرادی كه به دلیل اختلالات گوارشی با هضم مكمل‌ منیزیم مشكل دارند، روغن منیزیم توصیه می‌شود. در صورت نیاز به مصرف مكمل‌ها نیز توصیه می‌شود كه این اقدام با مشورت متخصص انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha