سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 33786

«بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام کشورهای جهان آمار مخفی از ایدز وجود دارد که به دلایل زیادی پنهان می‌ماند. بر اساس این فرمول آخرین بار در سال ۸۸ تخمین زده شد ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در کشور ما مبتلا به ایدز هستند.»

سلامت نیوز : «بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام کشورهای جهان آمار مخفی از ایدز وجود دارد که به دلایل زیادی پنهان می‌ماند. بر اساس این فرمول آخرین بار در سال ۸۸ تخمین زده شد ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در کشور ما مبتلا به ایدز هستند.»
 براساس آخرین آمار رسمی از سوی وزارت بهداشت، تا اول تیرماه امسال 23 هزار و 125 نفر مبتلا به ایدز و ویروسHIV شده‌اند.
به استناد همین آمار که چند ماه یک بار ارائه می‌شود،‌ هر روز 4 چهار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، یعنی هر 6 ساعت یک نفر.
 
دکتر سید‌احمد علی‌نقی، پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران به قانون می‌گوید: «بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام کشورهای جهان آمار مخفی از ایدز وجود دارد که به دلایل زیادی پنهان می‌ماند. براساس این فرمول در ایران نیز تخمین آنها حدود 5 برابر مقدار ثبت شده است.»
پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران با صحه گذاشتن بر آمار رسمی وزارت بهداشت تأکید می‌کند با توجه به آمار تخمینی سازمان بهداشت جهانی که آخرین بار در سال 1388 مشخص شد، حدود 80 تا 90 هزار نفر در کشور ما مبتلا به ایدز هستند.
او در ادامه می‌افزاید: حدود دوسال پیش این آمار تخمینی مشخص شد و دیگر آماری در دسترس نیست، در حالی که بنا به آمار رسمی تعداد افراد مبتلا به ایدز روز به روز در حال افزایش است.
 
به استناد این آمار، تعداد افراد مبتلا به ایدز تا اول فروردین امسال 22 هزار و 727 نفر مبتلا بود. بر همین اساس در این سه ماه 398 نفر به آمار مبتلایان به ایدز اضافه شده است.
دکتر علی‌نقی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به ایدز در تمام کشور به وزارت بهداشت ارائه می‌گردد،‌ درباره آمار مبتلایان به ایدز در تهران می‌گوید: آمار افراد مبتلا به ایدز در تهران در مراکز مختلفی ثبت شده است که حدود دو هزار نفر است اما آمار دقیق همین تعداد را هم، وزارت بهداشت ارائه می‌دهد.
آنچه در این آمار جالب توجه است اینکه تعداد افراد فوت شده بر اثر ابتلا به این بیماری نسبت به سه ماه پیش 124 نفر بیشتر شده و از بیست و پنج سال پیش تاکنون 4311 نفر از افراد مبتلا به ایدز فوت کرده‌اند.
در آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون 3054 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند دکتر علی‌نقی درباره این آمار می‌گوید: «این تعداد از افراد در دل همان آمار 23 هزار و 125 نفر است. این آمار شامل افرادی است که از مرحله اچ آی وی که مرحله عفونتی است، گذشته‌اند و وارد مرحله پیشرفته بیماری شدند که از لحاظ بالینی و آزمایشگاهی مرحله خاصی است.»
 
از سوی دیگر در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان به ایدز در اول فروردین ماه گزارش شده است، انتقال این بیماری از طریق برقراری روابط جنسی 1/21 درصد است که نسبت به سه ماه قبل روندی صعودی داشته است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران با ابراز نگرانی از شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی می‌گوید: در آماری که هر سه ماه یک بار ارئه می‌شود، درصد افراد مبتلا از طریق رابطه جنسی روند رو به رشدی را طی می‌کند و بیشتر افرادی که به مرکز ما مراجعه می‌کنند، دلیل ابتلا به این بیماری را روبط جنسی عنوان می‌کند که در معرض خطر قرار گرفتند.
او در ادامه می‌گوید: این مسئله واقعاً شوخی‌بردار نیست و باید فکری اساسی کرد. نگرانی از گسترش این بیماری از طریق موج سوم برای جامعه ما تهدید کننده است. باید چاره‌ای اندیشیده شود و بخش های مختلف از جمله وزارتخانه‌ها و رسانه‌ها دست به دست هم دهند و جامعه را آگاه و اطلاع‌رسانی دقیقی درباره شیوع و راه‌های پیشگیری از آن انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha