سلامت نیوز: یك عضو گروه اجرایی طرح تحقیقاتی «درمان میگرن مقاوم به درمان به وسیله طب سوزنی» جزییات این طرح را به وب‌دا توضیح داد.

دكتر محسن فروغی پور متخصص مغز و اعصاب گفت: طب سوزنی در خصوص درمان بیماری‌های مزمن خیلی مدعی است و گروه ما با اجرای این طرح درصدد است كه دلایلی برای اثبات یا رد این ادعا پیدا كند.

وی افزود: اگر اثبات شود طب سوزنی میگرن‌های مقاوم به درمان را درمان می‌كند، می‌توان به پایان دادن درد شدید میگرن در بیماران مبتلا به این بیماری امیدوار شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، افزود: اجرای این طرح توسط دو گروه مجزا پیگیری می‌شود، یكی گروهی كه تأثیر مثبت طب سوزنی را بر درمان میگرن مقاوم به درمان پیگیری می‌كند و گروه دوم كه این فرضیه را رد می‌كند.

وی با اشاره به اینكه از بیماران شركت‌كننده در این طرح رضایت‌نامه اخذ شده و كلیه مراحل شركت آنان در این طرح رایگان خواهد بود، گفت: این طرح در خصوص بیمارانی انجام می‌شود كه به درمان‌های استاندارد میگرن جواب نداده‌اند و 6 ماه هم درمان گرفته‌اند. ضمن اینكه به آنان جزییات طرح توضیح داده می‌شود و این اطمینان ایجاد می‌شود كه شركت آنان در این طرح هیچ عوارضی برای آنان ندارد.

وی با اشاره به كتاب‌های منتشر شده درخصوص تأثیر مثبت طب سوزنی بر آرتروزها، خستگی‌ها و زایمان‌های بی‌درد، اظهار داشت: میگرن یك سردرد شدید عروقی است كه از زمان یونانیان شناخته شده ولی درخصوص اینكه چرا یك نفر میگرن می‌گیرد و نفر دیگر نمی‌گیرد بحث‌های زیادی وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب، پناه بردن بیماران میگرنی به آمپول‌های بوتوكس یا كلاه‌خودهای سرد و گرم كننده سر برای خلاصی از درد این بیماری را یادآور شد و گفت: شدت سردرد باعث می‌شود بیماران به این راه‌های موقت پناه ببرند ولی ما در این طرح به دنبال اثبات این هستیم كه طب سوزنی چگونه می‌تواند میگرن را خوب كند و اگر نتایج مثبت بود تا چه مدت این نوع درمان تأثیر دارد.

وی افزود: در كنار هر طرح تحقیقاتی گروه ما یك متخصص و مشاور آمار وجود دارد تا اعلام كند پس از اجرای طرح بر روی چه تعداد بیمار می‌توان ادعا كرد نتایج طرح صحت داشته و قابل تعمیم است.

وی گفت: فرضیه دیگری كه وجود دارد و به دنبال اثبات یا نفی آن هستیم این است كه طب سوزنی ماده‌ای به نام آندرفین را در مغز افزایش می‌دهد كه باعث تسكین سردردها می‌شود. این ماده از مسكن‌های درونی بدن انسان است.

وی در پایان اظهار داشت: تاكنون این طرح را بر روی 10 تا 15 بیمار اجرا كرده‌ایم و پس از پایان طرح نتایج را منتشر خواهیم كرد.

گفتنی است، این طرح تحقیقاتی با تصویب كمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشكی مشهد و با همكاری دكتر امیر رضا گلچیان متخصص طب سوزنی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha