سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: افراد دیابتی باید مواد غذایی سرخ کردنی را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانند.

دکتر فاطمه کاسب در گفت‌وگو با ایسنا، انسولین درمانی را اساس و پایه رژیم درمانی در مبتلایان به دیابت نوع یک عنوان کرد و گفت: در صورتی که افراد دیابتی از انسولین‌های تند اثر استفاده می‌کنند باید بلافاصله پس از تزریق انسولین، وعده‌های اصلی غذایی را (صبحانه، ناهار و شام) مصرف كنند. همچنین در صورتی كه انسولین‌های متوسط اثر استفاده می‌کنند باید میان وعده بعدازظهر (ساعات 3 تا 4 بعدازظهر) استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در صورتی که انسولین طولانی اثر در هنگام صبح تزریق شود، لازم است آخر شب نیز یک میان وعده مصرف شود.

وی گفت: اگر یک کودک دیابتی بدون دریافت میان وعده آخر شب به خواب برود در طول شب دچار افت قند خون می‌شود که بسیار خطرناک بوده و به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند.

کاسب افزود: در صورتی که کودکی دیابتی انسولین استفاده ‌کند و دچار اضافه وزن شود، والدین باید توجه کنند که وزن کودک را به طور تدریجی کاهش دهند؛ چرا که در غیر این صورت عوارض خطرناکی برای کودک به دنبال دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد:  اینکه برخی افراد وعده‌های اصلی را حذف كرده و میوه مصرف می‌کنند اقدامی  بسیار اشتباه است و باعث افزایش تری گلیسیرید خون می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه اگر شخص دیابتی میان وعده‌های کنترل شده داشته باشد، هیچ گاه دچار افت قند خون سریع نمی‌شود، ادامه داد: در صورتی که فرد دیابتی دچار قند خون سریع شد می‌توان دو حبه قند بزرگ در نصف لیوان حل كرده و بنوشد و همچنین یک کف دست نان و پنیر و یک عدد گردو به فرد داده شود و 15 دقیقه اجازه داد تا بهبود یابد. در صورتی که فرد بهبود نیافت این عمل مجددا باید تکرار شود. در نهایت اگر بهبودی بیمار حاصل نشد باید بلافاصله به متخصص غدد مراجعه شود.

وی همچنین به والدین کودکان دیابتی توصیه کرد: زمانی که کودک در هوای گرم قرار دارد و یا با فعالیت ورزشی و بازی دچار افت قند خون می‌شود والدین باید در مرحله اول دو حبه قند بزرگ در آب حل كرده و كودك میل كند. در مرحله بعد نیز یک سهم میوه (سیب، هلو و پرتقال متوسط)، دو قاشق کشمش، سه عدد رطب و یا یک لیوان شیر مصرف كند. در صورتی که قبل از ورزش نیز کودک دچار افت قند خون شود باید یک میان وعده مانند خشکبار یا بیسکویت همراه کودک كرده تا در مدرسه مصرف کند.

وی به دیابتی‌های نوع یک نیز توصیه كرد كه از مصرف داروهای گیاهی اجتناب کنند و گفت: مصرف مغزها و سه عدد تخم مرغ در هفته در کودکان دیابتی بلامانع است.

كاسب گفت: والدین به هیچ عنوان نباید انسولین کودک را قطع کنند و بویژه دختر بچه‌های مبتلا به دیابت نوع یک به طور مرتب باید پایش رشد شوند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر کاهش مصرف روغن در مبتلایان به دیابت گفت: مصرف بی‌رویه روغن‌ها برای بدن خطرناک است؛ چرا که با مصرف زیاد آنها اسیدهای چرب به کلسترول در بدن تبدیل می‌شود.

وی درباره مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی در دیابتی‌ها نیز گفت: مصرف بی‌رویه این مواد در بیماران دیابتی صحیح نیست؛ چرا كه این مواد قند خون را افزایش نمی‌دهند و خطرناک نیز هستند.

این متخصص تغذیه درباره دیابت دوران بارداری نیز گفت: مصرف داورهای خوراکی کاهنده قند خون و داروهای گیاهی در این دوران بسیار خطرناک بوده و عواقب سوء برای جنین دارد. در صورتی که مادر باردار به دیابت مبتلا شد لازم است انسولین و دارو را طبق نظر پزشک استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha