سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 33793
سلامت نیوز: ابهری گفت: تفاوت‌های اصلی دختر و پسر در نگاه به زندگی، یعنی همان جهان بینی و خودآگاهی است، اگر این دو فاکتور در مرز تعادل باشد، تحصیلات مانع یک زندگی شاد و موفق نمی‌شود.

مجید ابهری، آسیب شناس و مدرس دانشگاه درخصوص رابطه ادامه تحصیل با بالا رفتن سن ازدواج جوانان به برنا گفت: با توجه به اینکه تعادل جنسیتی در دانشگاه ها تغییر کرده و موازنه آن به نفع دختران افزایش یافته و از آنجا که بیکاران تحصیلکرده الگوهای منفی برای نوجوانان و جوانان هستند و با توجه به پایین بودن سطح درآمد کارمندان، گرایش پسران به کارهای آزاد افزایش و تمایل آنها برای ورود به دانشگاه کاهش یافته است.

ابهری ادامه داد: یک دختر تحصیلکرده در سنین مناسب ازدواج کمتر تمایل به ازدواج با جوان فاقد تحصیلات دانشگاهی دارد، مگر آنکه سن وی از مرز مطلوب ازدواج گذشته باشد، آنگاه نگرانی باعث می شود که یا زندگی مجردی را انتخاب کند و یا به ازدواج با افراد پولدار ولی فاقد تحصیلات دانشگاهی تن دهد.

وی افزود: بالا رفتن استانداردهای گزینش در دختران تحصیلکرده تغییرات گسترده در فرهنگ و بینش آنها گستردگی رفتار اجتماعی و انگیزه های علمی در ادامه تحصیلات عالی باعث سخت گزینی در اینگونه دختران شده و در نتیجه منجر به کاهش گرایشات عاطفی در آنها می گردد.

این آسیب شناس همچنین اضافه کرد: متاسفانه این باور غلط در بسیاری از خانواده ها و اطرافیان نیز مانع از ازدواج اینگونه دختران با جوانان فاقد تحصیلات دانشگاهی شده که اصلا نباید مورد توجه قرار گیرد.

این آسیب شناس تاکید کرد: اختلاف دیدگاه ها حتی تفاوت گفتمان و سلیقه های اجتماعی اگر بین زوجین به سطح متعادل رفتاری برسد و سایر اقلام انتخاب مثل هم­ترازی خانواده ها از نظر باورهای دینی و فرهنگی، پاکدامنی، صداقت و وفاداری، توانایی نسبی برای اداره زندگی باید اصلی ترین معیارهای گزینش باشد.

یکی از مراجعین برای مشاوره دلیل جدایی را اینگونه عنوان کرد که شوهر من بعضی از کلمات را غلط تلفظ می کند، مثلا به جای دیوار می گوید؛ دیفال یا به جای نسخه می گوید؛ نخسه، به همین دلیل از این نحوه بیان او خجالت می کشم و میخواهم طلاق بگیرم.

وی توضیح داد: اینگونه اختلافات قابل اصلاح هستند، مگر فرد چند کلمه گفتاری را می تواند غلط بیان کند. تفاوت های اصلی در نگاه به زندگی، یعنی همان جهان بینی و خودآگاهی است. اگر این دو فاکتور به اضافه موارد گفته شده در مرز تعادل باشند، تحصیلات نمی تواند مانع یک زندگی شاد و موفق باشد.

مجید ابهری در خاتمه خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی برای خانواده ها و دخترانی که تصور می کنند ورود به دانشگاه، خروج از مدار زمین است، می تواند آنها را زمینی کرده و با افراد ساکن زمین هم داستان و همدل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha