سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی، کم خوابی را علامتی برای برخی بیماری‌ها عنوان كرد كه علل آن طیف وسیعی دارد و گفت: فردی که دچار اختلالات خواب است باید با تشخیص و درمان بیماری‌های زمینه‌ای که باعث بی‌خوابی شده، تحت درمان قرار گیرد.

دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ریشه‌یابی علل اختلال خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده بی‌رویه از داروهای خواب آور در مواردی نتیجه عکس می‌دهد. به عنوان مثال یکی از علائم افسردگی، بی‌خوابی است و در صورتی که فرد به جای مصرف داروهای ضد افسردگی از داروی خواب آور استفاده کند، مشکل او بیشتر خواهد شد.

وی افزود: افرادی که مشکلات تنفسی مانند گرفتگی بینی دارند و یا به هر شکلی راه تنفسی آنها کاملا باز نیست و در طول شب خرخر می‌کنند، با وجود اینکه در طول شب 8 ساعت خوابیده‌اند، به دلیل وقفه تنفسی هنگام خواب و اینکه اکسیژن کافی به مغز آنها نمی‌رسد، مرتبا از خواب بیدار می‌شوند و خواب آنها مفید نیست. این افراد باید در ابتدا مشکل تنفسی‌شان را درمان كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بی‌خوابی را مشكلی رایج عنوان كرد و گفت: متاسفانه در بیشتر موارد درمان‌های مناسبی برای بی‌خوابی انجام نمی‌شود. این درحالیست كه اگر زمینه بی‌خوابی مشخص شود و درمان آن توسط خود فرد با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی صورت گیرد، تعداد زیادی از موارد اختلالات خواب بر طرف می‌شود.

رزم‌پا، تغییر موقعیت و متفاوت بودن ساعت شبانه روز در نقاط مختلف دنیا را در بروز بی‌خوابی موثر دانست و افزود: گاهی با مسافرت و یا تغییر محل زندگی مشکلات خواب به وجود می‌آید و مدتی زمان می‌برد تا بدن انسان، خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

وی افسردگی و هیجان را از جمله ساده‌ترین مشکلات روانی عنوان كرد که باعث بروز بی‌خوابی می‌شوند و گفت: مشکلات تنفسی و غدد نیز در مواردی اختلال خواب را به همراه دارند که درمان سریع آنها ضروری است.

خستگی، عصبانیت و اختلال در فشار خون، مهمترین عوارض کم خوابی

رزم‌پا در ادامه مهم‌ترین عوارض کم خوابی را خستگی، تحریک پذیری و اختلال در فشار خون و نبض عنوان كرد و گفت: افرادی که در شب دچار بی‌خوابی هستند در طول روز نیز حالت خواب آلودگی دارند و غیر از مسائل جسمی که برای آنها به وجود می‌آید، بازده کاری انها نیز کاهش می‌یابد.

 موارد زیادی از شب كاری‌ها به تغییر خلق و خو و بروز اختلالات شخصیتی منجر می‌شود

این متخصص گوش، حلق و بینی به تحقیقات انجام شده در زمینه اختلالات خواب در رانندگان و پرستاران اشاره کرد و گفت: این بررسی نشان داد که شب کاری در موارد زیادی باعث تغییر در خلق و خو و بروز اختلالات شخصیتی می‌شود. همچنین بیماری‌های جسمی مختلف از عوارض کم خوابی در این گروه‌های شغلی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیشتر موارد کم خوابی، با تغییر روش زندگی و یا درمان توسط خود فرد مانند خوردن غذاهای سبک و پرهیز از تماشای فیلم‌های هیجان آور قبل از خواب برطرف می‌شود. استفاده از دارو نیز در مراحل آخر توصیه می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان گفت: مصرف قهوه، چای و موادی که محرک است در شب توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده بی‌رویه از داروهای آرامبخش و خواب آور نه تنها مشکل بی‌خوابی را حل نمی‌کند بلکه فرد را به دارو وابسته می‌کند و عوارض احتمالی این داروها مشکل را دو چندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha