سلامت نیوز: كارشناس اداره قلب و عروق مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر در دنیا، از تدوین 11 صفحه برنامه آموزشی با 150 صفحه محتوای آموزشی به منظور آموزش كاركنان دولت در مورد عوامل خطر بیماری‌های قلبی - عروقی و شیوه زندگی سالم خبر داد.

ابوالقاسم رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر در دنیا، شهرنشینی، كم تحركی و استفاده از انواع وسایل نقلیه موتوری، شیوه غذایی نادرست، استفاده از فست‌ فودها و غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده و عواملی از این قبیل را از جمله علل افزایش بیماری‌های غیرواگیر عنوان كرد و گفت: بیماری‌های غیرواگیر تحمیل هزینه‌های زیاد به اقتصاد كشور و سلامت افراد را سبب شده است.

وی با تاكید بر نقش فعالیت بدنی در كاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی، گفت: با توجه به نقش فعالیت فیزیكی در سلامت جامعه، جلسه شورای عالی سلامت در تیر ماه سال گذشته چندین مصوبه را به دنبال داشت. بر اساس مصوبات شورای عالی سلامت در زمینه افزایش شاخص فعالیت فیزیكی، وزارت ورزش مكلف شده است كه با همكاری وزارتخانه‌های بهداشت و كشور اقدامات لازم در خصوص توسعه ورزش همگانی را انجام دهد.

رضوانی در این باره ادامه داد: وزارت كشور نیز در زمینه پیش بینی مكان‌هایی برای پیاده‌روی و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری مامور شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز موظف شده كه به منظور شادابی دانش آموزان، قبل از شروع كلاس درس، ورزش‌های صبحگاهی معمول را برای دانش‌آموزان در نظر بگیرد. وزارت بهداشت نیز به تدوین پكیج آموزشی برای آموزش كاركنان دولت در خصوص عوامل خطر بیماری‌ها و شیوه زندگی سالم، مكلف شده است.

وی افزود: از آنجا كه وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است، عملكرد سایر دستگاه‌ها برای اجرای مصوبات تیر ماه سال گذشته شورای عالی سلامت را پیگیر است. درباره آموزش كاركنان دولت كه با وزارت بهداشت بود نیز باید گفت كه در این زمینه 11 صفحه برنامه آموزشی با 150 صفحه محتوای آموزشی تدوین شده است. به این ترتیب آموزش اثربخش برای قشرهای مختلف كارمندان دولت مشخص شده است.

رضوانی ادامه داد: بر اساس بند 7 مصوبات شورای عالی سلامت در 13 تیر ماه 89، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف شده كه آموزش عوامل خطر بیماری‌های قلبی - عروقی را در برنامه آموزش‌های ضمن خدمت كاركنان دولت پیش بینی كند. با توجه به تدوین برنامه‌های آموزشی كاركنان دولت از سوی وزارت بهداشت، 30 ساعت آموزش شیوه زندگی سالم برای كاركنان دولت را پیشنهاد داده‌ایم. چگونگی اجرای این 30 ساعت برنامه آموزشی را از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری خواستار شده‌ایم و اكنون منتظر اعلام نظر این معاونت هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha