«طبق آمارهای رسمی از هر ۳ بیمار مراجعه کننده به بیمارستان ها یک بیمار ناراضی برمی گردد.» این خبر را ایسنا به نقل از رئیس دفتر حاکمیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نقل کرده است.

سلامت نیوز: «طبق آمارهای رسمی از هر ۳ بیمار مراجعه کننده به بیمارستان ها یک بیمار ناراضی برمی گردد.» این خبر را ایسنا به نقل از رئیس دفتر حاکمیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نقل کرده است.

راهکار دکتر مجتبی صداقت برای رفع این معضل راه اندازی دفتر حاکمیت بالینی در بیمارستان هاست. به گفته او «این دفاتر به عنوان تنها شاهد بیماران در این مراکز در صورت بروز خطای پزشک از بیمار حمایت می کند.»به اعتقاد او ۵۰درصد خطاهای پزشکی قابل پیشگیری نیستند و دفاتر یاد شده در کاهش و جلوگیری خطاهای پزشکی می تواند موثر باشد.

مجموعه سیستم مشکل دارد
دکتر قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز در باره نارضایتی بیماران بیمارستان ها با دکتر صداقت هم عقیده است ولی در شیوه عملکرد چندان هم عقیده نیست و معتقد است مجموعه سیستم مشکل دارد و تا سیستم اصلاح نشود شاید مشکل رفع نشود. نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به این که ۳ مسئله در نارضایتی بیماران از بیمارستان ها دخیل است گفت: مسائل مالی، خدمات مالی و خلقیات رفتاری نقش اساسی را در این نارضایتی ها دارد.

استانداردسازی
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی سمنان راهکاری که برای مقابله با عوامل نارضایتی مردم از بیمارستان ها ارائه می کند استانداردسازی است.به اعتقاد او خدمات رسانی به بیمار باید استانداردسازی شود.

او در تایید این ادعا گفت: به عنوان مثال برای آپاندیس باید یک آزمایش انجام بگیرد نه آزمایش های متعدد غیرلازم، که با استاندارد همخوانی ندارد یا در مواردی که چندین آزمایش نیاز است به یک عکس یا یک آزمایش اکتفا نشود بلکه آن چه استاندارد است رعایت شود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید شما با راه اندازی دفاتر حاکمیت بالینی موافقید یا مخالف گفت: اگر به استانداردسازی کمک کند موافقم .

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آمار نارضایتی یک سوم بیماران از بیمارستان ها صحیح است یا خیر گفت: نارضایتی بی گمان وجود دارد ولی میزان آن را باید از کسانی پرسید که به جامعه آماری دسترسی دارند.

نسخه شفابخش نارضایتی بیماران چیست؟
هر روز برای هزاران بیمار از سوی پزشکان نسخه پیچیده می شود اما نسخه شفابخش برای نارضایتی مردم از بیمارستان ها چیست؟!یک مسئول از دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید از هر ۳ بیمار مراجعه کننده به بیمارستان ها یک نفر ناراضی برمی گردد و ۵۰درصد خطاهای پزشکی قابل پیشگیری نیست. به اعتقاد او راه اندازی دفاتر حاکمیت بالینی در بیمارستان ها نسخه موثری است. اما عضو کمیسیون بهداشت معتقد است مجموعه سیستم مشکل دارد و تا سیستم اصلاح نشود مشکل حل نمی شود. به اعتقاد او نسخه  رفع نارضایتی بیماران از بیمارستان ها استاندارد سازی خدمات رسانی به بیمار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha