سلامت نیوز: افزون بر 200 قلم داروی جدید ایرانی برای سومین بار در سال 90 افزایش قیمت یافته‌است. این موضوع شامل انواع قرص‌ها از جمله مسكن‌ها و آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، این در حالی است كه دارو‌های پرفروشی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، آمپول‌ها و سرم‌های تزریقی، شربت‌های سینه و دارو‌های سرماخوردگی در دهه دوم شهریور افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت داشت.

پیش از این آمپول‌ها، پمادها و شربت‌ها در دوره‌های مشخصی افزایش قیمت داشتند.

گزارش‌های میدانی ایلنا از برخی داروخانه‌های تهران و اطلاعات دریافتی از برخی داروخانه‌ها در دیگر شهرها، حاكی از افزایش قیمت دارو بین 200 تومان تا 2 هزار تومان در این دور افزایش قیمت داروست. افزایش قیمت داروها با تعداد زیاد مشخص شده در نسخه‌های دارویی، خود را در افزایش هزینه دارویی بیماران نشان می‌دهد.

افزایش قیمت دارو در حالی ادامه دارد كه پیش ازاین وزیر بهداشت گفته بود افزایش قیمت "مختصر بوده است:« قیمت داروها به‌رغم نظر وزارت بهداشت مبنی بر گران نشدن گرانی قیمت‌ها افزایش قیمت مختصری داشته است.»

به گفته "مرضه وحید‌دستجردی" ، قیمت داروها در یک کمیته سه نفره بررسی شده است؛ دو نفر از وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و یک نفر از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت.

تزلزل در قیمت دارو، سردرگمی عرضه كنندگان
در‌حالی كه گفته می‌شود اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها یكی از دلایل اصلی افزایش قیمت دارو در كشور است، وزارت بهداشت معتقد است كه در بسیاری موارد قیمت داروها را اصلاح می‌كند كه در برخی موارد شامل كاهش قیمت نیز می‌شود.

اما اجرای این فرایند در داروخانه‌ها با مشكلات متعددی مواجه است. برخی داروخانه‌ها داروی كاهش قیمت یافته را نیز با قیمت بالاتر پیشین می‌فروشند و بیمارانی كه برای بار نخست از آن دارو استفاده می‌كنند، بدون اطلاع از گرانفروشی داروخانه آن‌را خریداری می‌كنند. یعنی كاری كه مصداق گران‌فروشی است و جرم محسوب می‌شود.

جمشید سلام‌زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در مورد علت فروش دارو به قیمت گران‌تر در داروخانه‌ها گفت: «این كار مصداق گران‌فروشی است و طبق قانون مواد خوراكی و آشامیدنی و دارویی مصوب سال 34، تخلف تعزیراتی محسوب و در صورت مواجهه با چنین موردی متخلف به كمیسیون تعزیرات معرفی می‌شود.»

قانونی برای تعیین قیمت دارو نداریم
«متاسفانه قانون مشخصی برای تعیین قیمت دارو در كشور وجود ندارد.»، این را معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌گوید.

او ادامه می‌‌دهد:«قیمت دارو در شورای قیمت گذاری وزارت بهداشت با حضور سازمان غذا و دارو تعیین‌ می‌شود. گزارش كارخانه‌های تولید‌كننده و هزینه‌های تولیددارو از جمله پارامترهایی است كه ممكن است باعث افزایش قیمت دارو شود.»

سلام‌زاده با رد موضوع افزایش قیمت چند باره در كشور به ایلنا گفت: «این‌گونه نیست كه قیمت دارو چند بار تغییر كند بلكه سالی یك‌بار این اتفاق می‌افتد و بقیه موارد افزایش‌های موردی قیمت دارو است.»

وی در مورد رعایت قیمت‌های اصلاح‌شده در داروخانه ها نیز گفت: « داروخانه‌‌ها باید دارو را بر اساس فاكتور قیمت و مطابق با قیمت اعلام‌شده جدید از سوی سازمان غذا و دارو بفروشند. در غیر این‌صورت مرتكب تخلف شده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha