سلامت نیوز: وسایل و روشهای تشخیصی برای هر بیمار قلبی و یا هر نوع بیماری قلبی متفاوت بوده و تست ورزش به عنوان یكی از وسایل تشخیصی برای برخی از بیماری های قلبی با صلاحدید پزشك بكار می رود.               

دكتر داوود كاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در بسیاری از موارد نمی‌توان با شرح حال بیمار یا معاینه وی به تشخیص دقیق و كامل بیماری پی برد در این مواقع پزشك ممكن است از سایر وسایل تشخیصی كه در مورد هر بیمار یا بیماری خاص متفاوت است استفاده كند.

وی گفت: یكی از این وسایل تشخیصی تست ورزش بوده كه بنا به صلاحدید متخص توصیه می شود.

كاظمی صالح بیان كرد: در پاره ای از موارد كه بیمار علایمی از نارسایی گردش خون كرونر داشته و نوار قلبی او در زمان استراحت هیچ گونه علامت مثبتی را برای تشخیص بیماری عروق كرونر نشان نداده است پزشك تصمیم به انجام تست ورزش میگیرد.

این متخصص گفت: در این روش الكترودهای متعددی به نقاط مختلف بدن بیمار وصل شده ،بیمار وادار به انجام فعالیت ركاب زدن دوچرخه یا دویدن روی تسمه متحرك می شود.

وی تصریح كرد: در تست ورزش با انجام فعالیت كه در مراحل مختلف به تدریج سرعت و شدت آن افزایش پیدا میكند ضربان های قلب سریع تر شده ،نیاز عضله قلب به اكسیژن بیشتر می شود بنابراین در صورت وجود تنگی شریان كرونر با نارسایی در جریان خون عروق كرونر تغییراتی بر روی نوار قلبی بیمار كه به طور مرتب ثبت می شود ایجاد می شود و پزشك پی به شدت و محل احتمالی ضایعات می برد.

كاظمی صالح اظهار داشت: گاهی این وسیله تشخیصی برای بررسی اثر درمان یا حتی در سایر بیماریهای قلبی به منظور بررسی شدت بیماری به كار برده می شود.

وی خاطرنشان كرد: باید به توصیه های پزشك در رابطه با اقداماتی كه قبل از انجام تست ورزش لازم است توجه شود و اغلب لازم است قبل از انجام این آزمایش بیمار چند ساعت ناشتا بوده و موهای سینه و شكم خود را بتراشد و به توصیه های دیگر پزشك در رابطه با داروهای مصرفی خود عمل كند.

كاظمی صالح در ادامه افزود: گاهی برای افزایش دقت تشخیص لازم است تست ورزش بیمار از ماده ایزوتوپ به نام تالیم انجام شود كه این ماده پس از تزریق در داخل ورید بیمار به قلب رسیده و متناسب با جریان خون عضله قلبی در آن توزیع و پخش می شود كه این تست باید با صلاحدید و توصیه پزشك انجام شود.

وی خاطرنشان كرد: چون وسایل تشخیصی برای هر بیماری قلبی و نوع بیماری خاص قلبی متفاوت  است كمك گرفتن از آن وسیله باید بنا به صلاحدید متخصص برای تشخیص بیماری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha