سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 33811
سلامت نیوز: اختصاص بخشی از درآمد حاصل از صادرات نفت به حوزه سلامت از مصوبات قانون بودجه سال جاری در اردیبهشت ماه بود که همین امر امید زیادی را برای مسئولان نظام سلامت ایجاد کرد تا با اعتباری که از این ناحیه حاصل می شود به مشکلات این حوزه سروسامان دهند.

وعده های زیادی نیز بر مبنای اختصاص ۳ میلیارد دلار به این بخش داده شده است و حتی معاون وزارت بهداشت گفته بود «اگر دولت ۳هزار میلیارد تومان پول نفت را بدهد وضعیت همه بیمارستان ها را اصلاح می کنیم.»به گفته امامی رضوی این اعتبار باید صرف امور عمرانی، زیرساخت ها، کمک به بیماران صعب العلاج و کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان هزینه شود. اما از آن زمان تاکنون این اعتبار تخصیص نیافته و به گفته وزیر بهداشت این اعتبار هنوز روی کاغذ است و هیچ رقمی از آن پرداخت نشده است.تخصیص نیافتن این اعتبار با گذشت ۶ ماه از تصویب در حالی که نظام بهداشت و درمان با مشکلات عدیده برای ارائه خدمات به مردم روبه رو است بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر بسیاری از بیماران صعب العلاج برای طی روند درمان خود به دلیل هزینه های بالا با مشکل مواجهند.

از سویی سهم مردم از هزینه های درمان برخلاف قانون بسیار بالاست و در حالی که باید ۳۰درصد هزینه ها را بپردازند به دلیل اجرا نشدن قانون حدود ۷۰درصد هزینه ها را می پردازند، بیمارستان ها به ویژه بخش های اورژانس با مشکلات عدیده در تامین نیروی متخصص و نیز ارائه خدمات به بیماران مواجه هستند و بسیاری از مشکلات دیگر که در این مجال نمی گنجد.

شاید تامین و تخصیص بودجه هایی که با سلامت مردم ارتباط دارد برای معاونت راهبردی ریاست جمهوری در درجه اول اهمیت قرار ندارد وگرنه با گذشت چند ماه حداقل بخشی از آن را تخصیص می دادند تا مسئولان وزارت بهداشت و حالا نمایندگان مجلس را به واکنش واندارند. تهیه نامه کمیسیون بهداشت برای ارسال به دولت در این ارتباط راهکاری است که شاید روند اختصاص آن را تسریع بخشد.

منبع: روزنامه خراسان


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha