سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با انتقاد از خارج شدن داروی خارجی بیماران مبتلا به آلزایمر از فهرست تعهدات بیمه گفت: ماهانه بین 700 تا 800 هزار تومان هزینه داروهای بیماران مبتلا به آلزایمر است و از دولت انتظار می‌رود داروهای خارجی این بیماران را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

معصومه صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هزینه داروهای بیماران مبتلا به آلزایمرگفت: تنها یك داروی خارجی این بیماران از پوشش بیمه‌ برخوردار بود که این دارو نیز از تعهدات بیمه‌ خارج شده و اكنون فقط داروهای ایرانی این بیماران شامل بیمه می‌شود. این درحالیست كه ماهانه بین 700 تا 800 هزار تومان داروهای بیماران مبتلا به آلزایمر هزینه دربر دارد. از دولت انتظار می‌رود كه داروهای خارجی این بیماران نیز بیمه شوند.

وی با طرح این سوال که مسولان چه سیاستی برای تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر در آینده دارند، گفت: سالانه 604 میلیارد تومان در جهان صرف درمان بیماری آلزایمر می‌شود كه با تشخیص زودهنگام می‌توان معلولیت‌های ناشی از این بیماری را پنج سال به عقب انداخت.

وی بیان اینكه بیش از 36 میلیون نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، افزود: در ایران بین 450 تا 500 هزار نفر از افراد بالای 60 سال به این بیماری مبتلا هستند. كمتر از یك درصد از جوانان بین 40 تا 50 ساله نیز در اثر ضربه به سر و یا بیماری‌های دیگر به دمانس مبتلا شده‌اند.

صالحی در مقایسه میزان شیوع آلزایمر در ایران با كشورهای پیشرفته گفت: سطح سواد پایین جامعه، اطلاع رسانی ناكافی از سوی رسانه‌ها و ضعف سطح بهداشت جسمی و روانی جامعه باعث شده این بیماری در كشورهای در حال توسعه نسبت به كشورهای توسعه یافته بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در بیماری آلزایمر شخص خاطرات نزدیک خود را به مرور فراوش می‌کند و این فراموشی خاطرات در واقع سبب بروز اختلالات از جمله اختلالات رفتاری، گفتاری، حافظه، ضعف بیان، شخصیتی در فرد می‌شود.

وی در ادامه جا به جا گذاشتن اشیا را یكی از علائم هشدار دهنده برای این بیماری عنوان كرد و افزود: تغییرات درخلق و خو یا رفتار، از دست دادن حافظه، اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه، اختلال در زبان یا گویش، سردرگمی در زمان و مکان، اختلال در جداسازی و دسته بندی افکار، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

صالحی با بیان اینكه ریسك فاكتورهای سن و ژنتیك در ایجاد بیماری آلزایمر دخیل هستند، ادامه داد: با رژیم غذایی سالم، ارتباطات اجتماعی كافی، استفاده از ذهن، كنترل كلسترول و فشار خون، دوری از فشارهای عصبی و پرهیز از استعمال دخانیات، جلوگیری از ضربه به سر و ورزش می‌تواند از ابتلا به این بیماری می‌توان پیشگیری كرد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران درباره روش‌های تشخیصی جدید بیماری آلزایمر گفت: پزشکان دنیا تلاش می‌كنند كه بتوانند دارو و شیوهای درمانی بهتری در این زمینه كشف كنند اما هنوز روش درمانی جدیدی به طور قطع بیان نشده است.

وی تاكید كرد: اطرافیان بیمار باید در نحوه برقراری ارتباط با بیمار مبتلا به آلزایمر آموزش‌های لازم را دریافت كنند تا كیفیت زندگی خود و بیمارشان بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha