سلامت نیوز: طرح منوط کردن شماره شدن هر خودرو در شهر تهران به ازای از رده خارج کردن یک خودرو فرسوده در جلسه امروز شورا تصویب شد که بر اساس آن شورا به دولت و مجلس پیشنهاد کرد عوارض اتومبیل بر اساس سال تولید آن تعیین شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی صبح سه شنبه ، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و روز آتش نشان گفت: امیدوارم دوستان آتش نشان ما در ایمن سازی شهر موفق باشند و با برنامه ریزی صحیح بیش از گذشته خدمت رسانی کنند.

در ادامه جلسه یک فوریت لایحه بودجه هزینه ای سازمان عمرانی مناطق در سال 90 به تصویب رسید.

چمران در این رابطه گفت: این شرکت از وظایف اصلی خود دور شده است و باید اصلاحات لازم در اساسنامه آن اعمال شود.

در ادامه این جلسه یک فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه شورا در خصوص تمرکز درآمد کمیسیون ماده 100 به تصویب رسید.

در ادامه جلسه طرح منوط کردن شماره شدن هر خودرو در شهر تهران به ازای از رده خارج کردن یک خودرو فرسوده مطرح شد که بر اساس آن شورا به دولت و مجلس پیشنهاد کرد عوارض اتومبیل بر اساس سال تولید آن تعیین شود و حداقل میزان عوارض برای اتومبیل های تازه تولید در نظر گرفته شود. همچنین عمر مفید خودروها جهت تردد در سطح شهر مشخص شود و سازوکار لازم نیز جهت ارتقاء کیفیت خودروها بر اساس استانداردهای روز جهانی تبیین شود. همچنین  شهرداری تهران در خصوص نحوه تعیین پارکینگ اختصاصی برای خودروهای سطح شهر تهران مکلف شود لایحه پیشنهادی خود را حداکثر ظرف مدت 3 ماه به شورای شهر تهران ارائه کند.

پروین احمدی نژاد در رابطه با این طرح گفت: این طرح بسیار خوب است اما ممکن است بازاری برای خودروهای فرسوده ایجاد شود و سبب افزایش این خودروهای از رده خارج شود.

وی ادامه داد: در این طرح مشخص نیست فردی که خودرو فرسوده ندارد و قصد خرید خودرو تازه ای دارد چگونه باید عمل کند؟ یعنی ابتدا باید وی یک خودرو فرسوده بخرد و با خودرو نو معاوضه کند یا سازوکار دیگری دارد؟

چمران نیز در پاسخ به احمدی نژاد گفت: ما کلیت قانون را پیشنهاد می کنیم و جزئیات را در آیین نامه های اجرایی مشخص خواهیم کرد.

معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست تهران نیز با بیان اینکه در طرح جامع 5 ساله حمل و نقل چنین مولفه هایی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: ما مصوباتی در خصوص فرسودگی خودروها داریم که مربوط به سال 81 و 82 در دولت است که باید این قوانین اصلاح و تکمیل شود.

وی خواستار تعیین استانداردهای محلی برای میزان آلایندگی هوا و آب در تهران شد و گفت: چنین تجربه هایی در دنیا وجود دارد و تهران نیز به دلیل بالا بودن میزان آلاینده های هوا باید استانداردهای محلی خودش را داشته باشد. همچنین شهرداری نیز بر اساس این استاندارها سختگیرانه تر عمل کند.

وی از کنترل هوشمند پلاک های خودروها تشکر کرد و گفت: اگر در اول مهرماه شاهد ترافیک کمتری بودیم به دلیل کنترل هوشمند پلاک های خودروها بود.

در ادامه جلسه امروز، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز با بیان اینکه ترددهای بسیاری در تهران از سایر شهرها انجام می شود، گفت: نمی توان برای کلانشهری چون تهران استانداردهای ویژه ای تعیین کرد زیرا ممکن است کل جاده های کشور قفل شود.

محمد علی نجفی نیز خواستار روشن شدن نحوه اوراق کردن خودروهای قدیمی و پلاک گذاری خودروهای جدید شد.

عباس شیبانی نیز در این رابطه گفت: پیشنهاد من ساده است. من می گویم برای آنکه شهر تهران به یک پارکینگ عمومی تبدیل نشود برای تولید یک خودرو جدید یک خودرو قدیمی باید اوراق شود.

چمران در رابطه با پیشنهاد ابتکار و نجفی گفت: شهر تهران قابل تفکیک با سایر شهرها نیست و الان وضعیت های مشابهی در کلانشهرهای کشور برقرار است.

پروین احمدی نژاد نیز در خصوص بند 4 این طرح گفت: وقتی قرار است ما این پیشنهاد را به دولت و مجلس دهیم چرا شهرداری در این خصوص لایحه دهد؟

وی خواستار حذف برخی از اقلام تشویقی مانند کارت سوخت از خودروهای فرسوده شد.

علیرضا دبیر در پاسخ به پیشنهاد احمدی نژاد گفت: چنین پیشنهادی عملی نیست. زیرا صاحبان بسیاری از این خودروها از لحاظ معیشتی وضع نامناسبی دارند و ما با این کار ریشه آنها را می خشکانیم.

احمد مسجد جامعی نیز در تایید سخنان دبیر اظهار داشت: برخی از این خودروهای فرسوده زندگی چند خانوار را تامین می کند. باید راهکارهایی درباره این اقشار در معرض آسیب اندیشیده شود.

چمران نیز در این رابطه گفت: روند تعویض خودروهای فرسوده خوب است اما ما باید با این مصوبات به آن سرعت دهیم. بسیاری از خودروهای فرسوده از رده خارج شده اند اما صاحبان آن همچنان بدون خودرو هستند.

حسن بیادی نیز با بیان اینکه این طرح یکی از طرح های مورد تاکید دکتر شیبانی است که 9 سال است محقق نشده و ایشان برای اجرایی شدن آن بسیار اصرار دارند، گفت: این طرح باید به دولت و مجلس ارائه شود و لزومی ندارد شهرداری در رابطه با آن لایحه بیاورد. بلکه باید به عنوان یک طرح ملی مطرح شود.

وی ادامه داد: اینکه موارد تشویقی به دلیل کم درآمد سطح خانواده ها حذف نشود توجیه علمی نیست بلکه باید روشهای تشویقی دیگر جایگزین شود.

چمران هم در ادامه گفت: داوطلبان خودرو نو و تعویض بسیار است. ولی خودروسازان نیز باید امکانات لازم را در اختیار صاحبان خودرو فرسوده بگذارند.

در پایان این مصوبه شورا به تایید اعضای شورای شهر رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha