سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 33831
سلامت نیوز: مطالعات اخیر نشان می دهد كه حدود 35 تا 40 درصد موارد سل، شامل سل خارج ریوی بوده و سل غدد لنفاوی شایعترین نوع سل خارج ریوی است.
        
امیر بنفشی كارشناس ارشد پیشگیری و مبارزه با بیماریها، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه یكی از بزرگترین و مهمترین مسایل و معضلات بهداشتی درمانی جهان، بیماری سل است و تعداد بسیار زیادی از مردم دنیا به باسیل سل آلوده هستند.

وی افزود: سل از بیماری های عفونی مهم ایران بشمار می رود كه با وجود پیشرفت های فراوان در زمینه پیشگیری و كنترل بیماری های عفونی، اما همچنان شیوع بسیار بالایی در مناطقی از كشور، دارد.

بنفشی با بیان اینكه سل می تواند به صورت ریوی و خارج ریوی تظاهر كند، اظهار داشت: پراكنندگی سل خارج ریوی در مناطق مختلف دنیا در مقایسه با سل ریوی بیشتر است و این نوع سل خصوصیات اپیدمیولوژیك خاصی دارد.

وی تاكید كرد: مطالعات اخیر نشان می دهند كه حدود 35 تا 40 درصد موارد سل، شامل سل خارج ریوی بوده و سل غدد لنفاوی شایعترین نوع سل خارج ریوی است.

بنفشی یادآور شد: در واقع لنفادینت سلی یا همان سل غدد لنفاوی، سل پلور و سل استخوان به ترتیب شایعترین موارد سل خارج ریوی است.

وی گفت: براساس نتایج برخی از تحقیقاتی كه به تازگی صورت گرفته، حدود 30 درصد موارد سل خارج ریوی مربوط به سل غدد لنفاوی، 15 درصد مربوط به سل پلور و 10 درصد مربوط به سل استخوان بوده و بقیه موارد سل خارج ریوی متعدد هستند.

بنفشی خاطرنشان كرد: درمان به موقع سل خارج ریوی بسیار مهم و تعیین كننده است و می تواند به كاهش مدت بیماری، درمان اثربخش و كارای بیماری و همچنین كاهش هزینه های بهداشتی و درمانی ناشی از سل، كمك كند.

*** بیشتر مبتلایان به سل خارج ریوی، زنان و افراد جوان هستند

 در ادامه، لطف الله كریمی كارشناس ارشد پیشگیری و مبارزه با بیماریها، افزود: مطالعات اپیدمیولوژیك موجود نشان می دهد كه سل خارج ریوی در تمام سنین بروز می كند و در واقع همه افراد در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

وی گفت: با وجود اینكه سل خارج ریوی در تمام گروههای سنی بروز می كند، اما بیشتر مبتلایان به سل خارج ریوی، زنان و افراد جوان هستند.

كریمی با بیان اینكه شیوع سل خارج ریوی در زنان نزدیك به دو برابر مردان است، تصریح كرد: همچنین شیوع سل خارج ریوی در گروه سنی 25 تا 35 سال بیشتر از سایر سنین است.

وی خاطرنشان كرد: سرفه مزمن همراه با خلط سینه آغشته به خون، تب، تعریق شبانگاهی و كاهش وزن، از جمله علایم و نشانه های سل خارج ریوی بوده كه البته در سایر موارد سل نیز این علایم دیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha