سلامت نیوز: علیرضا مصداقی نیا در گفت‌‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که شهر اهواز و سنندج جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیا هستند و چه راهکاری برای کاهش ذرات گرد و غبار این شهر پیش بینی شده گفت: چه کسی این خبر را اعلام کرده، این خبر را برای بار اول است که از شما می‌شنوم.بنده 20 ، 25 روز نبودم و مسافرت بودم و در حقیقت با موضوع آشنا نیستم.

وی اضافه کرد: به هر حال ریزگردها پدیده نسبتاً جدیدی در شهرهای ما هستند که می‌توانند آسیب‌های اقتصادی و سلامتی مردم بزنند و پدیده بسیار ناخوشایندی است و کار کردن روی آن بسیار مشکل است و چیزی نیست که با یک تصمیم جلوی آن گرفته شود.

مصداقی نیا گفت: زمانی ریزگردها بدتر می‌شوند که با آلودگی‌های شیمیایی و گازهای هوا ترکیب شوند در نهایت چیز خیلی بدی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهراً این ریزگردها سرطان زا هم هستند گفت: بنده راجع به سرطان زا بودن این ریزگردها نمی‌توانم به چیزی اشاره کنم اما مسلماً هر چیز غیرطبیعی که در هوا باشد و ما تنفس کنیم آسیب رسان است. باید مردم رعایت کنند تا زمانی که جلوی این پدیده گرفته شود. حتی‌المقدور در شهرها کمتر تردد شود و سعی کنیم از ماسک مرطوب استفاده کنیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه این معاونت چه راهکاری برای سلامت مردم در این زمینه در نظر گرفته گفت: در جلسات مربوط به آلودگی ناشی از ریزگردها که توسط سازمان محیط زیست برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم و آگاهی رسانی بیشتر کار ماست که دوست داریم این کار را درست انجام دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بر اساس نخستین نظرسنجی جهانی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی شهرهایی در ایران(اهواز و سنندج)، هند، پاکستان و پایتخت مغولستان در میان آلوده‌ترین شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا هستند.

در این گزارش بیان شده که اهواز در جنوب غربی ایران با داشتن بالاترین میزان ذرات معلق در هوا به اندازه‌ای کوچکتر از 10 میکرومتر با اختلاف زیادی بالاتر از شهرهای دیگر قرار دارد.

سازمان بهداشت جهانی این فهرست را دوشنبه منتشر کرده است که بر نیاز به کاهش آلودگی هوا تأکید دارد عاملی که باعث مرگ زودرس 1.34 میلیون نفر در هر سال می‌شود.

این گزارش مبتنی بر داده‌های گزارش شده توسط کشورها در چند سال اخیر در رابطه با ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرومتر در 1100 شهر است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که این حد نهایی این ذرات 20 میکروگرم در هر PM10 است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی زیاد در انسان شود. این ذرات اکثرا دی اکسید سولفور و دی اکسید نیتروژن هستند که از نیروگاهها و کارخانه‌ها ایجاد می‌شوند.

میزان سالانه این آلودگی در اهواز 372 میکروگرم در هر متر مکعب بوده است. صنایع سنگین و کیفیت پایین سوخت دو علت مهم آلودگی در این شهر 1.3 میلیون نفری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha