سلامت نیوز: رئیس پژوهشكده غدد درون ریزو متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی اظهار كرد: گره‌های تیروئیدی در زمره شایعترین بیماری‌های هستند که حدود 3 تا 4 درصد مردان و 6درصد زنان در یکی از مراحل زندگی خود دچار گواتر گره دار می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فریدون عزیزی افزود:علت بروز این گره‌ها تا کنون مشخص نشده است. اما حدود 95 درصد این گره ها خوش خیم هستند و فقط 5 درصد آنها ممکن است بد خیم بوده و نیاز به جراحی داشته باشند.

رییس کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینكه برای پزشک معالج مهمترین مساله تشخیص دادن 5 درصد گره‌هایی است که احتمال بدخیمی دارند گفت: گره‌های تیروئید به کمک آزمایش خون، سونوگرافی و تست سوزنی تشخیص داده می شوند.

وی درباره چگونگی تشخیص این بیماری عنوان کرد: تست سوزنی، یک آزمایش کاملا بی خطر و بدون درد است كه توسط پزشک انجام می شود و بر اساس نتیجه حاصل از آن، بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد و یا ممكن است داروهای تیروئید به او تجویز شود. البته در بسیاری از موارد نیاز به تجویز دارو نیست.

رییس پژوهشكده غدد درون ریزو متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی در ادامه تاکید کرد: در اکثر موارد باید 6 تا 12 ماه بعد تست سوزنی تکرار شود. در صورتی که نتیجه مطلوب بود نیازی به آزمایش مجدد نخواهد بود، مگر اینکه در آینده اندازه گره تیروئید افزایش یابد.

وی اضافه كرد: 5 درصد از بیمارانی که ممکن است دچار بد خیمی باشند تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بیشتر آن‌ها پس از عمل جراحی و درمان با ید رادیواکتیو عمر طبیعی خواهند داشت و تنها درصد کمی دچار عود بیماری در آینده می شوند.

نهمین گنکره بین المللی غدد درون ریز و متا بولیسم ایران از تاریخ 24 تا 27 آبان ماه در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha