سلامت نیوز: هپاتیت A، عفونت ویروسی بوده که بیشتر در دوره کودکی و نوجوانی ایجاد می شود.
 
دکتر امیرحسین فقیهی، فوق تخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هپاتیت A، عفونتی ویروسی است که می تواند سبب آسیب کبد شود.

وی، به راه انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: افرادی که مبتلا به هپاتیت A می شوند، ویروس از طریق مدفوع آن ها خارج شده و در صورت خوب شسته نشدن دست هایشان با آب و صابون می توانند آلودگی را به تمام اشیایی که با آن ها تماس دارند، منتقل کنند و سبب آلودگی منابع غذایی و نیز آلوده شدن آب می شوند.

پس راه سرایت این بیماری از طریق آب آلوده و غذای آلوده و راه انتقال آن مدفوعی – دهانی است.

فقیهی تصریح کرد: این بیماری بیشتر در سنین کودکی و نیز نوجوانی ایجاد می شود.

وی گفت: به طور معمول هپاتیت A در سنین کودکی دارای علامت خفیف بوده اما هرچه سن بالاتر می رود علایم این بیماری شدیدتر می شود.

این فوق تخصص به علایم این بیماری اشاره کرد و گفت: تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، سرماخوردگی، ضعف و خستگی، تب خفیف در حدود 38 درجه، آب ریزش از بینی، درد در ناحیه فوقانی راست شکم و تیره شدن رنگ ادرار از علایم این بیماری است.

وی افزود: با شروع زردی علایم بیماری و اشتها  بسیار بهتر می شود.

فقیهی به طول درمان این بیماری اشاره کرد و گفت: طول درمان این بیماری در حدود هشت تا 12 هفته (حدود سه ماه) و گاهی در برخی موارد حدود شش ماه هم می شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری به طور معمول خوش خیم بوده و تمامی بیماران به خصوص در سنین کودکی بهبود می یابند و تنها تعداد بسیار اندکی از افراد در سنین بالا که مبتلا به این بیماری می شوند هپاتیت های برق آسا و یا شدید را نشان می دهند.

** آزمایش خون، روش تشخیص بیماری هپاتیت A است
فقیهی در ادامه بیان کرد: روش تشخیص بیماری هپاتیت A، آزمایش خون بوده و در اکثر موارد این بیماری خود بخود درمان شده و درمان خاصی وجود ندارد و با استراحت در منزل، تغذیه مناسب و نوشیدن آب بهبود پیدا می کنند و بهتر است به توصیه های پزشک در رابطه با بهبود هرچه سریعتر این بیماری عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: فقط در موارد شدید این بیماری ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد پس بهتر است افراد مبتلا به این بیماری به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص به افراد مبتلا به هپاتیتA  توصیه کرد و گفت: باید این افراد دست های خود را پس از دستشویی با آب و صابون خوب بشویند.

** افراد به راه های پیشگیری بیماری هپاتیت A توجه کنند

فقیهی در ادامه اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت A باید افراد قبل از خوردن مواد غذایی دست های خود را به روش صحیح با آب و صابون بشویند، بهداشت فردی را به طور کامل رعایت کرده و دست های خود را پس از دستشویی با آب و صابون، خوب بشویند، لباس های کثیف خود را تعویض کنند و عمل واکسیناسیون هپاتیت A را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha