سلامت نیوز: مدیرکل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عرضه و فروش کالاهایی که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند، ممنوع است و ممنوعیت فروش این کالاها به تمامی صنف‌ها اعلام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا کریمی امروز در نشست خبری درباره ممنوعیت تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای و با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی ‌زبان به حدود 150 شبکه رسیده است، اظهار داشت: از این تعداد 60 شبکه به شدت بر علیه نظام عمل می‌کنند و هر یک از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی ‌زبان اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

وی خاطر‌نشان کرد: برخی از این شبکه‌ها اهداف اقتصادی، فرهنگی، برخی دیگر پخش برنامه‌های مبتذل و برخی نیز به مبارزه با کیان خانواده‌ها را نشان کرده‌اند.

جذب تبلیغات از داخل کشور منبع اصلی درآمد شبکه‌های ماهواره‌ای

مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شبکه‌های ماهواره‌ای را جذب تبلیغات بازرگانی از داخل کشور عنوان و تصریح کرد: بسیاری از رسانه‌های تصویری از طریق درآمدهای کاذب تبلیغات فعالیت می‌کنند و اگر نظارت‌های دقیقی در خصوص تبلیغاتی که به این شبکه‌ها داده می‌شود، وجود داشته باشد چنین شبکه‌هایی توان لازم را برای فعالیت نخواهند داشت.

ممنوعیت ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره

کریمی در ادامه با اشاره به ماده یک قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره یادآور شد: بر اساس این ماده، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده، ممنوع است.

وی متذکر شد: در ماده 10 همین قانون نیز به وضوح به موضوع تبلیغات اشاره شده و قانون عنوان می‌کند که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی کشور و حفظ کیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند.»

مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبصره ماده 10 قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس «نشر آگهی‌های تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای باشد، ممنوع است.»

ممنوعیت تبلیغ در داخل کشور کالاهایی که در ماهوره تبلیغ می‌شوند
 
کریمی تصریح کرد: بر این اساس کالاهایی که برای تبلیغ خود از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند برای تبلیغات در داخل کشور از طریق مطبوعات، صدا و سیما و سایر اشکال با ممنوعیت مواجه هستند.

وی متذکر شد: افرادی که با سفارش تبلیغات کالا‌های خود به شبکه‌های ماهواره‌ای در واقع این شبکه‌های معاند را تقویت می‌کنند به آنها اعلام شده است که در داخل کشور اجازه تبلیغات ندارند.
 
مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری این نکته که درآمدهای کلانی که شبکه‌های ماهواره‌ای از طریق جذب تبلیغات از داخل کشور کسب می‌کنند، صرف مبارزه با مبانی نظام و کیان خانواده ایرانی می‌شود، اظهار داشت: با توجه به شکایات مردم در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای، تخلفات اقتصادی و شکل‌گیری قاچاق کالا و خدمات، پایمال شدن حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده، ضربه به اقتصاد خانواده و با توجه به نقش مخرب چنین تبلیغاتی در اقتصاد و تولید کشور موظف شدیم با تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای در داخل کشور برخورد کنیم و برای این منظور اخیرا مصوباتی را داشته‌ایم.

ممنوعیت تبلیغات محیطی در خارج کشور و در مطبوعات خارجی

کریمی مبادی غیر‌مجاز تبلیغات را صرفا منحصر به تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای ندانست و یادآور شد: تبلیغات محیطی در خارج از کشور همچنین تبلیغات در مطبوعات خارجی نیز ممنوع است و اگر کالایی می‌خواهد در یکی از مطبوعات خارجی آگهی سفارش دهد باید از طریق اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد مجوز لازمه را اخذ کند.

وی افزود: همچنین اگر در فضای مجازی نیز بدون مجوز تبلیغات انجام شود چنین تبلیغاتی نیز از موارد خلاف محسوب می‌شود و در این خصوص ممنوعیت تبلیغ وجود دارد.

تهیه پیش‌نویس لایحه قانونی ممنوعیت تبلیغات تجاری در مبادی غیرمجاز

مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سامان‌ دادن به فضای تبلیغاتی کشور اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد با همکاری دستگاه‌ قضایی، صدا و سیما، ناجا، وزارت صنعت و تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط، لایحه قانونی ممنوعیت تبلیغات تجاری در مبادی غیرمجاز را تهیه کنیم تا برای تصویب نهایی به مجلس ارائه شود.

کریمی یادآور شد: با صحبت‌های انجام شده با اماکن ناجا، عرضه و فروش کالاهایی که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند ممنوع است و ممنوعیت فروش این کالاها به تمامی صنف‌ها اعلام شده و این قانون هم در مورد کالاهای تولید داخل و هم در مورد کالاهای خارجی صادق است.

راه‌اندازی شبکه بازار در صداوسیما

مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست خبری از تأسیس شبکه بازار در صدا و سیما خبر داد و تصریح کرد: شبکه بازار با اعلام موجودیت خود به بازار کشور و خانواده‌ها کمک شایانی خواهد کرد و با توجه به قیمت‌های بسیار مناسبی که برای تبلیغات در این شبکه در نظر گرفته شده این شبکه می‌تواند منافع بسیاری را برای تولید‌کنندگان داخلی به همراه داشته باشد.

کریمی در پاسخ به سؤالی درباره برخورد با شماره تلفن‌هایی که در تبلیغات ماهواره‌ای ارائه می‌شود، گفت: بسیاری از شماره‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شود شماره‌های افرادی است که هیچ ارتباطی با شبکه‌های ماهواره‌ای ندارند و یا برخی از این شماره‌های متعلق به خود شرکت مخابرات است که واگذار نشده و بسیاری از شماره‌ها قبلا قطع شده است.

برخورد شورای اصناف با تخلفات

وی با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی شده برای عملی شدن ممنوعیت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای یادآور شد: برای این منظور با شورای اصناف ارتباط مستمر داریم و خود شورای اصناف نیز برابر ضوابط با متخلفان برخورد می‌کند همچنین با سازمان توسعه تجارت نیز صحبت شده و با متولیان واردات کالا نیز هماهنگی لازم صورت گرفته تا توضیحات لازمه به آنها ارائه شود.

تبلیغ رایگان برخی کالا‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز بسیاری از کالاهایی که در داخل کشور تبلیغ می‌شوند در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز تبلیغات آنها انجام می‌شود، گفت: ممکن است بسیاری از این شبکه‌های ماهواره‌ای برای مقابله با اقدامات صورت گرفته در داخل کشور، مبادرت به پخش رایگان تبلیغات بسیاری از کالاها کنند تا از این طریق ما نیز با شرکت داخلی که تبلیغات آن در شبکه‌های ماهواره‌ای انجام شده برخورد کنیم چرا که آنها از این برخورد ما بدشان نمی‌آید.

کالا‌های خارجی حق تبلیغات در شبکه‌‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ندارند

کریمی یادآور شد: به تمام نمایندگی‌های محصولات خارجی در داخل کشور که محصولات آنها در کشور تبلیغ و به فروش می‌رسد ابلاغ شده که حق ارائه تبلیغات خود به شبکه‌های فارسی زبان را ندارند؛ به دلیل رعایت نکردن این مسئله، جلوی تبلیغات برخی از این کالاها در داخل کشور را گرفته‌ایم.

اعطای مجوز موقت فعالیت به 2 شبکه پرشین‌تی‌ وی و ایرانیان

وی درباره اعطای مجوز فعالیت به برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که این وزارتخانه هیچ شبکه ماهواره‌ای را تأیید نکرده و تنها طی یکی دو ماه اخیر به 2 شبکه پرشین تی‌وی و ایرانیان مجوز موقت فعالیت داده است.

کریمی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی شبکه بازار و با بیان اینکه طرح اولیه تأسیس این شبکه 4 سال پیش ارائه شده بود، گفت: شاید اگر اجرای این طرح پیش از این عملی می‌شد ما بسیاری از مشکلات کنونی را نداشتیم اما تصور نمی‌کنم که در حال حاضر شدت و حدتی که مردم قبلا در خصوص خرید و مصرف کالاهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود را داشته باشند و مردم احساس می‌کنند که شبکه‌های ماهواره‌ای خیلی به آنها راست نمی‌گویند؛ تبلیغات سینه به سینه مردم علیه شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر از اقدامات ما مؤثر بوده است.

انتشار 1200 آگهی‌نامه در سطح کشور

مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 200 آگهی‌نامه در سطح کشور منتشر می‌شود، تعداد کل شمارگان این آگهی‌نامه‌ها را 2 میلیون نسخه دانست و گفت: قیمت تبلیغات در این آگهی‌نامه‌ها مناسب است و بسیاری از تبلیغاتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود اگر در لین آگهی‌نامه‌ها، تبلیغ شود برد و تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

عدم وجود ممنوعیت حجمی برای تبلیغ کالا‌های خارجی
 
کریمی در پاسخ به این سؤال که آیا در قانون تبلیغات فعلی برای اعمال حجم و میزان تبلیغات کالاها و اجناس خارجی، محدودیتی تعیین شده یا خیر، ‌گفت: خیر؛ در خصوص حجم تبلیغاتی که برای این کالاها انجام می‌شود، سطح و میزان خاصی مشخص نشده است.

وی تخلفات صورت گرفته در حوزه تبلیغات را صرفا محدود به حوزه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانست و متذکر شد: وزارت صنعت و تجارت، مؤسسه استاندارد، صدا و سیما و بسیاری از دستگاه‌ها ذیربط در این خصوص مسئول هستند.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر فیزیک تبلیغات در سطح شهر در اختیار شهرداری است و بسیاری از تخلفاتی که در تبلیغات محیطی انجام می‌شود خارج از حدود اختیارات وزارت ارشاد است، گفت: به طور نمونه بیلبوردی بزرگ از تصویر امام راحل با این جمله که برای خدا قیام کنید در میدان توحید نصب شده است و آیا جای این سؤال وجود ندارد که در حال حاضر چنین جمله‌ای بر چه اساسی انتخاب شده، آیا این صحبت حضرت امام برای الان است و یا در زمان خاصی از سوی امام عنوان شده است.

وی در خاتمه برخوردهای صرفا سلبی با ماهواره را کافی ندانست و با تأکید بر انجام کارهای فرهنگی در این خصوص تصریح کرد: نحوه تبلیغات به اشکال مختلف آن در سطح کشور مورد پسند ما نیست و در موارد متعدد نسبت به این تبلیغات تذکرهای مختلف کتبی و شفاهی داده‌ایم و به صدا و سیما نیز در خصوص بسیاری از تبلیغاتی که انجام می‌دهد تذکر داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha