سلامت نیوز: تغییر الگوی تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی باعث شده باندهای بین المللی تولید و ترانزیت این مواد در ایران، شناسایی شوند

امید سلیمی بنی: نکته قابل افتخار نیست، ولی واقعیت دارد، ایران تبدیل به آشپزخانه بزرگ مواد مخدر صنعتی در جهان شده و صادرات این مواد از مرزهای کشور به خارج، ادامه دارد. البته با هشدارهای مختلف کارشناسان درباره تغییر الگوهای تولید و مصرف مواد مخدر در کشور، چنین چیزی مدتها قبل، مطرح شده بود.

اکنون پلیس ایران می گوید باندهای بین المللی ترانزیت مواد مخدر صنعتی که از ایران به سایر کشورها، "شیشه" قاچاق می کردند، کشف و اعضای آن دستگیر شده اند.

پیش از این، گفته می شد به دلیل همجواری ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان، ترانزیت مواد مخدر از خاک ایران به سمت ترکیه و اروپا، عامل اصلی اعتیاد در بین جوانان ایرانی بود، ولی اکنون نمی توان انکار کرد تولید مواد مخدر صنعتی در داخل کشور، گوی سبقت در معتاد کردن مردم را از کشاورزان گراس و خشخاش افغان، ربوده است.

در همین راستا رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر می گوید در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کشف مواد مخدر صنعتی حدود یک و نیم برابر افزایش داشته است.

به گفته علی مویدی، افزایش 140 درصدی کشفیات موادمخدر صنعتی از نوع شیشه در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه نشان دهنده افزایش فعالیت تولید کنندگان و قاچاقچیان این مواد است. در همین زمینه پلیس می گوید از زمان ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر شیشه، توانسته بهتر و راحت تر با قاچاقچیان این ماده، برخورد کند.

با این حال، آمار کشفیات مواد مخدر شیشه که از روانگردانها و محرکهای صنعتی قوی شمرده می شود رو به افزایش است. از جمله در دو روز گذشته، دو باند عظیم تولید و ترانزیت مواد مخدر صنعتی در ایران کشف و اعضای آن بازداشت شده اند. به گفته مویدی، اعضای این بانک تماما جوانان ایرانی بوده اند که از آشپزخانه های حوالی تهران، شیشه ها را تحویل می گرفتند تا برای بارگیری با کشتی، به سایر کشورها بفرستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در باره یکی از این باندها می گوید: " طی پنج روز گذشته ماموران پلیس موفق شدند با انجام اقدامات اطلاعاتی یک باند تهیه و ترانزیت موادمخدر خارج از کشور را در حالی که قصد داشتند مخدر شیشه را در قالب سنگ تزئینی از کشور خارج کنند، دستگیر کنند. "

وی با بیان اینکه پنج عضو این باند به همراه سرشاخه اصلی آن در یکی از استان‌های جنوبی کشور دستگیر شدند درباره مقصد نهایی این محموله‌ها گفت: این افراد قصد داشتند در مرحله اول موادمخدر را از طریق کشتی از یکی از گمرک‌های جنوبی کشور از ایران خارج کنند و پس از آن درباره مقصد یا مقصدهای آن تصمیم‌گیری کنند که با حضور پلیس هدف آنان ناکام ماند.

مویدی افزود: از این باند اموال زیادی کشف شده که تنها در یکی از حساب‌های بانکی آنان 250 میلیون تومان موجودی بوده است.

به گفته رییس پلیس مبارزه با موادمخدر برخی از دستگیرشدگان در این باند دارای سوابق فعالیت‌های مختلف در امر موادمخدر بوده‌اند.

همچنین گفته شده باند دوم تولید و ترانزیت مواد مخدر شیشه از ایران، در تهران فعالیت می کردند و پلیس توانسته هفت عضو این باند را به همراه سرشاخه اصلی اش دستگیر شدند. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر می گوید از این افراد 240 کیلوگرم مخدر صنعتی شیشه کشف و ضبط شده است.

اعلام شده متهمان در مناطق زعفرانیه، شهرک راه‌آهن و مناطق حاشیه‌ای تهران فعالیت می‌کردند که علاوه بر ترانزیت موادمخدر به سایر کشورها نسبت به توزیع آن در داخل کشور نیز اقدام می کردند.

مردان شیشه، خودکفا در تولید و مصرف

پیش از این، کارشناسان بارها هشدار داده بودند تنوع مواد مخدر صنعتی در ایران، زیاد و مصرف آن در بین معتادان با افزایش مواجه شده است.

مجید ابهری، کارشناس رفتار شناسی در میزگرد خبرآنلاین درباره مخدرهای صنعتی می گوید: تبه کاران ایران، امروز تبدیل به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر صنعتی شده اندو با به کارگرفتن برخی از آشپزخانه های زیر راه پله ای، محصولات خود را به سایر کشورها می فرستند.

این کارشناس با اعلام اینکه سابق بر این، مواد مخدر صنعتی از شرق آسیا به ایران وارد شده بود و آشپزهای مالزیایی به آشپزهای ایرانی درس می دادند، از تغییر این روند خبر داد. ابهری گفت: اکنون 9 نفر از آشپزهای ایرانی مواد مخدر در زندانهای مالزی و سنگاپور هستند. یعنی اکنون قاچاقچیان ایران، به سمت بازارهای خارجی رفته اند و بازارهای داخلی خود را اشباع شده می دانند.

تحقیقات نشان می دهد در بین مواد مخدر سنتی و صنعتی، شیشه از فراوان ترین اقبال در بین معتادان ایران برخوردار است، زیرا بسیار ارزان است و استفاده از آن، نیاز به اسباب و آلات خاص مصرف مواد مخدر صنعتی ندارد. پس جای تعجب ندارد کشفیات این مواد نیز در شش ماه، 140 درصد افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha