سلامت نیوز: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان مهمترین منابع آلودگی هوای شهر اهواز را پدیده گرد و غبار، صنایع و خودرو‌ها اعلام کرد.
خبرگزاری فارس: ریزگرد‌ها، صنایع نفتی و خودرو‌ها اهواز را آلوده كرده‌اند

تورج همتی امروز در گفت‌و‌گو با فارس در اهواز در مورد اینکه سازمان جهانی بهداشت اهواز را آلوده‌ترین شهر جهان اعلام کرده، اظهار داشت: معیارهای این انتخاب، مشخص نیست و هنوز نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر کرد.

وی چند عامل را در آلودگی شهر اهواز موثر دانست و گفت: پدیده گرد و غبار بیشترین سهم آلودگی شهر اهواز را دارد اما این پدیده مقطعی است و در تمام روزهای سال تداوم ندارد با این حال، به محض وقوع، هوا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همتی با بیان اینکه پس از پدیده گرد و غبار، صنایع و خودرو‌ها بیشترین نقش را در آلودگی اهواز دارند، افزود: در نقاط مختلف اهواز عوامل آلودگی متفاوت است به طور مثال در مرکز شهر مهم‌ترین عامل آلودگی خودرو‌ها هستند اما در اطراف شهر صنایع به ویژه صنایع نفتی تاثیر بیشتری دارند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین طرح جامع آلودگی هوای اهواز، ۶۴ درصد آلودگی اهواز به صنایع مستقر در این شهر، ۳۳ درصد به خودرو‌ها و مابقی به منابع متفرقه اختصاص دارد.

همتی تصریح کرد: از میان صنایع، صنایع نفتی بیشترین سهم آلودگی هوا را دارند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های نفتی مارون و کارون در اهواز فعالیت می‌کنند، افزود: اگر چه طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت به نام طرح آماک (جمع آوری گازهای همراه در طرح‌های آب تیمور، منصوری، اهواز و کوپال) حدود ۹۸ درصد پیشرفت دارد، اما این طرح فقط ۶۰ درصد آلودگی‌های نفتی اهواز را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه این گفت‌وگو به فارس توضیح داد: شرکت نفت آتش سوزی‌هایی در نقاط مختلف به منظور استخراج نفت از چاه‌ها انجام می‌دهد که سبب آلودگی‌های بسیار می‌شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان همچنین به آلودگی ناشی از آتش سوزی مزارع نیشکر اشاره کرد و افزود: در فصولی از سال و در زمان برداشت نیشکر، کشت و صنعت‌های نیشکر اقدام به آتش زدن مزارع می‌کنند که در این مواقع، تمام عوامل دیگر تحت الشعاع این عامل قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین مطالعات آلودگی هوای اهواز، صنایع نفتی به دلیل سوزاندن مقادیر عظیمی از گازهای حاوی سولفور (SO۲) و نیز مایعات زاید در گودال‌های آتش، انتشار آلاینده مونوکسید کربن (CO) و ذرات، بیشترین سهم ایجاد آلایند‌های زیست محیطی و انتشار آن‌ها در فضای اطراف اهواز را به عهده دارند.
 
در رتبه بعدی بیشترین بار آلودگی ناشی از آلاینده دی اکسیدگوگرد (SO۲) به صنایع برق و به ویژه نیروگاه رامین در نتیجه مصرف سوخت‌های فسیلی سنگین در مدت زمان جایگزینی این سوخت با سوخت گاز طبیعی و NOX به دلیل استفاده از گاز طبیعی به میزان قابل ملاحظه است.

در مورد انتشار آلاینده ذرات معلق بیشترین سهم انتشار متعلق به کارخانجات فولاد و بیشترین درصد انتشار آلاینده هیدروکربن‌ها نیز متعلق به فعالیت‌های تولیدی صنایع کانی غیرفلزی است.

بر اساس این مطالعات هر چند در طی فصل‌های سرد و مرطوب سال (دی و بهمن) میزان گرد و غبار کاهش محسوسی دارد، اما در مقابل میزان گاز مونوکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد و اکسیدهای ازت افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد که با توجه به پایداری هوا در این فصول خطرناک است. این مطالعات نشان می‌دهد مجموع این آلایندگی‌ها سبب می‌شود هوای اهواز همواره حداقل دوبرابر حد مجاز استاندارد باشد.

روز گذشته سازمان بهداشت جهانی در گزارشی شهر اهواز را از نظر ذرات معلق در هوا آلوده‌ترین شهر در دنیا معرفی کرد.

بر اساس بررسی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، شهرهایی در ایران، هند، پاکستان و پایتخت مغولستان در میان آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارند.

بر اساس این گزارش، شهر اهواز با بیشترین میزان ذرات معلق اندازه‌گیری شده در هوا، در صدر آلوده‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha