سلامت نیوز: افتادگی شانه ها و انحراف ستون فقرات از عوارض استفاده از کیف نامناسب در میان دانش آموزان به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که مهم‌ترین بحث درباره کاهش اختلالات بدنی استفاده از كیف یا كوله استاندارد است و  باید شرایطی فراهم شود که دانش‌آموز نیاز به حمل لوازم زیاد نداشته باشد، گفت: وزن کیف مورد استفاده نباید بیش از 10 تا 15 درصد وزن خود دانش‌آموز باشد.

 حسنی  با اشاره به این که استفاده از کوله‌ پشتی‌ نسبت به سایر انواع کیف‌ها مناسب‌تر است، افزود: در این کیف‌ها وزن به صورت متعادل به دو طرف بدن توزیع می‌شود و از طرفی کیف‌هایی که باید با یک دست حمل شوند و یا دارای چرخ هستند و با یک دست به صورت یدک کشیده می‌شوند، غالبا موجب صدمات اسکلتی می‌شوند.

وی گفت: انتخاب كوله باید متناسب با اندازه جثه کودک باشد و همچنین وسایل کیف را باید طوری چید که کتاب‌های سنگین‌تر نزدیک بدن باشند و از گذاشتن وسایل غیرضروری خودداری كرد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فقدان استانداردهای مناسب کیف، کفش و نیمکت مدارس و از طرفی استفاده نامناسب از این وسایل و صحیح ننشستن  موجب  بروز برخی اختلالات بدنی در میان دانش آموزان می شود .

حسنی در خصوص استفاده از كفش در دانش‌آموزان نیز گفت: پوشیدن كفش نامناسب بیماری‌های مختلفی نظیر میخچه، حساسیت‌های پوستی، درد ناحیه پاشنه و زانو را با خود به همراه می‌آورد و در موارد شدید سبب فرورفتن ناخن در گوشت پا، تاول و خستگی زودرس در دانش‌آموز می‌شود بنابراین در انتخاب كفش باید دقت لازم را به کار برد.

وی با بیان اینکه نشستن بیش از دو كودک در یک نیمكت مدرسه توصیه نمی‌شود، گفت: در استفاده از نیمكت مدرسه بهتر است كودک از میز و صندلی شخصی استفاده كند كه بر اساس وضعیت بدن او طراحی شده باشد در غیر این صورت بیش از دو كودک نباید روی یک نیمكت بنشینند چون به هر حال كودكان قد و وزن متفاوت دارند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: علاوه بر این نکات، پوشش صندلی باید نرم باشد چون توان دانش‌آموز در طول درس گرفته می‌شود.

حسنی افزود: اندازه و بلندی میز و نیمکت باید با سن و میزان قد دانش‌آموز، مطابقت داشته باشد به گونه‌ای که کف پا به راحتی با زمین تماس داشته باشد و در هنگام مطالعه، سر و گردن نباید بیشتر از 20 درجه به طرف پایین خم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha