سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی گفت: بزرگ شدن لوزه سوم شایع‌ترین علت بروز خرخر شبانه در كودكان است.

به گزارش سلامت نیوز، یك فوق تخصص گوش و حلق و بینی در یزد با اشاره به این كه شایع‌ترین علت بروز خرخر شبانه در كودكان بزرگ شدن لوزه سوم است، افزود: آلرژی و حساسیت نیز از دیگر علل شایع است كه كودك را مستعد خرخر شبانه می‌كند.

دكتر محمدحسین برادران فر ضمن بیان این كه آپنه تنفسی یا خرخر شبانه در كودكان و بزرگسالان متفاوت است، اظهاركرد: كودكان معمولا با 2 مشكل آپنه تنفسی (توقف تنفس موقع خواب) و خرخر شبانه مواجه می‌شوند.

وی تومورها، جسم خارجی بینی و هر نوع تنگ شدن مسیر راه هوایی را كه ابتدا و انتهای راه هوای فرد را دچار مشكل كند را از دیگر علل بروز خرخر شبانه كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد بیان كرد: از آنجا كه در بزرگسالان آدنوئید وجود ندارد لذا علل بروز خرخر شبانه در آن ها متفاوت بوده به این معنا كه انحراف تیغه بینی و بزرگ شدن لوزه‌های حلقی و همچنین بلند و باریك شدن كام نرم می‌‌تواند فرد را در سنین بزرگسالی مبتلا به خرخر شبانه كند.

وی با اشاره به این كه خرخر شبانه از صدای كم شروع شده و به تدریج فرد با ایجاد وقفه در تنفس باز خرخر می کند، گفت: این افراد در سنین بالا دچار كمبود اكسیژن و مشكلات قلبی-ریوی می‌شوند.

 این فوق تخصص گوش و حلق و بینی ایجاد اوتیت سروز (عفونت و التهاب گوش) را از عوارض خرخر شبانه در كودكان برشمرد و بیان كرد:‌ اوتیت سروز باعث تجمع مایع پشت پرده گوش شده و فرد را دچار كاهش شنوایی کرده و سبب افت تحصیلی و اشكال در املا نویسی كودك شده و از سوی دیگر سبب بلند کردن صدای تلویزیون به وسیله كودك می‌شود.

 وی در خصوص درمان این اختلال در كودكان گفت: كودكان معمولا با 2 دوره دارو در طی مدت 2 هفته بهبود می‌یابند و در غیر این صورت باید عمل جراحی در فرد صورت گیرد.

  وی رشد فك به سمت بالا را از دیگر عوارض این اختلال در كودكان مبتلا دانست و افزود: معمولا این كودكان دندان‌های رو به جلو داشته و در آینده نیاز به اردتودنسی پیدا می‌كنند.

 وی خشكی و بوی بد دهان را از دیگر عوارض این اختلال عنوان نمود و گفت: این اختلال در كودكان با درمان علتی رفع می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد با بیان این مطلب که خرخر در بزرگسالان با درمان دارویی جواب نمی‌دهد مگر این كه به وسیله عمل جراحی بهبود حاصل شود، افزود: این اختلال در بزرگسالان در صورتی كه در اثر انحراف در تیغه بینی باشد با انجام عمل جراحی رفع می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha