سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر وزارتی گفت: بیش از 89 درصد جمعیت شهری از ابتلای خود به فشارخون مطلع نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حسن آقاجانی در نخستین همایش بین المللی پیشگیری، تشخیص و درمان پرفشاری خون که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه 60 درصد از مرگ‌ و میرها در جهان ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است، اظهارکرد: بیماری‌های قلبی-عروقی رتبه نخست علل مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر را در تمام نژادها و جمعیت‌ها دارا است و در هر 30 ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

آقاجانی با اشاره به اینکه بی اطلاعی از ابتلا به این بیماری، عدم کنترل و درمان مناسب پس از اطلاع از بیماری فشار خون را به یک معضل جهانی تبدیل کرده است، گفت: پیش‌بینی می شود مرگ یک و نیم میلیون نفر در جهان به طور مستقیم با فشار خون مرتبط است.

وی با بیان اینکه عوارض این بیماری به صورت تصاعدی بر جوامع تحمیل می‌شود، ادامه داد: به ازای افزایش هر 20 میلیمتر جیوه برفشار سیستولیک و افزایش هر 10 میلیمتر جیوه بر فشار دیاستولیک میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی دو برابر می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کاهش فشار خون دو درصد از کل جمعیت می‌تواند میزان مرگ و میر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد،اظهار کرد: 80 درصد از موارد بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته‌های مغزی و دیابت قابل پیشگیری است.

آقاجانی با بیان اینکه چاقی، فشارخون، تحرک ناکافی و کلسترول بالا بیشترین علل بار بیماری‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: برآوردهای کشوری نشان می‌دهد 45 درصد از بیماری‌های غیرواگیر در مردان و 35 درصد در زنان دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان ابتلا به فشار خون در کشور حد وسط کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته است، تصریح کرد: میزان ابتلا به فشار خون در ایران از شرایط مطلوبی در منطقه برخوردار نیست.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه هزینه‌های سلامت در کشور با توجه به پوشش‌های بیمه‌ای در بیمارستان‌های دولتی ناچیز است، خاطرنشان کرد: بیشتر خدمات فوری که مبتلایان به فشار خون به آن نیاز دارند در بیمارستان‌های خصوصی ارائه می‌شود بنابراین مسئولان بهتر است به این موضوع توجه بیشتری كنند.

آقاجانی با اشاره به اینکه آمارهای ارایه شده به اداره نظارت وزارت بهداشت از استان‌های کشور حاکی از لزوم توجه جدی به این بیماری است، اضافه کرد: تنها 35 درصد از کسانی که تحت درمان فشارخون هستند موفق به کنترل فشار خون خود شده‌اند. این آمار نشان دهنده دشواری‌های انجام طرح‌های کنترلی در این بخش است.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر مطرح است، گفت: تا پایان برنامه پنجم تمام افراد باید تحت پوشش پزشک خانواده قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ماده 37 قانون برنامه پنجم اختیارات قابل توجهی به وزارت بهداشت واگذار شده است، اظهارکرد: وزارت بهداشت می‌تواند عوامل خطر آفرین برای سلامت مردم را شناسایی كند و دستورالعمل‌های لازم برای مقابله با این عوامل را در اختیار سازمان‌هایی مرتبط قرار دهد.

آقاجانی در پایان با بیان اینکه میزان پرفشاری خون در مردان شهرنشین بیشتر از زنان است و در روستاها این بیماری در زنان بیشتر دیده می‌شود، گفت: 25 درصد از جمعیت 30 تا 50 سال و 50 درصد جمعیت بالای 50 سال کشور به فشار خون مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha