چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 33870
سلامت نیوز: یك متخصص اپیدمیولوژی با گرایش تغذیه گفت : 90درصد خانوارهای ایرانی كلسیم كافی از برنامه غذایی روزانه خـود دریافـت نمی كنند و دچار فقر كلسیم هستند .

دكتر ربایه شیخ الاسلام روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بررسی و تحقیقات  پورا  نشان می‌دهد كه كمبود ویتامین د و كلسیم در خانوار های ایرانی شایع است .

وی خاطر نشان كرد : آخرین بررسی مصرف مواد غذایی در كشور كه توسط انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور در سال های 81-1379 انجام شده است، نشان می دهد كه حدود0 9 خانوار های ایرانی كلسیم كافی از برنامه غذایی روزانه خـود دریافـت نمی كنند.

شیخ الاسلامی اضافه كرد : نتایج بررسی مطالعات سبد غذایی در سال1377 نشان می دهد كه فقر دریافت كلسیم در 40درصد خانوارهای ایرانی است كه در مقایسه آن با تحقیقات پورا نشان از بدتر شدن وضعیت دریافت كلسیم در كشور را دارد.

وی یاد آور شد : علت این افزایش مقدار مورد نیاز روزانه كلسیم در استانداردهای بین المللی و همچنین مصرف ناكافی شیر و لبنیات درخانوارهای كشور است .

شیخ الاسلام خاطر نشان كرد : مصرف ناكافی شیر و لبنیات علاوه بر آنكه علت عمده كمبود دریافت ویتامین A و B2 در كشور است، از عوامل مهم و مؤثر در بروز كمبود كلسیم نیز می باشد.

وی با اشاره به پوكی استخوان افزود:پوكی استخوان بیماری ای است كه به سبب آن استحكام بافت استخوانی كم شده و از مقاومت استخوان نیز كاسته می‌شود.

متخصص اپیدمیولوژی با گرایش تغذیه اظهار اشت : ذخیره شدن كلسیم در استخوان ها كه عامل استحكام استخوانهاست ، قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن 30 سالگی ادامه می‌یابد و در 30 سالگی استخواهای یك فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد.

وی گفت :اگر فعالیت بدنی كم باشد یا رژیم غذای مناسب نبوده و حاوی مقدار كمی كلسیم باشد، به تدریج كلسیم استخوانها كم شده و استخوانها شكننده می‌شوند وبیماری پوكی استخوان ایجاد می شود.

به گفته وی پوكی استخوان بدون علامت خاصی است و معمولاً‌ با ایجاد یك شكستگی در یكی از استخوانهای بدن بخصوص استخوانهای مهره، لگن و مچ خود را نشان دهد.

شیخ الاسلام اضافه كرد : حدود نیمی‌از زنان مسن‌تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن‌تر از 75 سال به بیماری پوكی استخوان مبتلا می‌شوند.

وی افزود: مردان مسن نیز به پوكی استخوان مبتلا می‌شوند كه البته میزان ابتلای آنان كمتر از زنان است. به طور تقریبی از هر سه زن یك نفر و از هر دوازده مرد یك نفر به پوكی استخوان مبتلا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha