سلامت نیوز: دبیر یازدهمین كنگره كشوری بیماری‌های دستگاه کبد و گوارش گفت: متاسفانه سرطان‌های دستگاه گوارش شایع‌ترین نوع سرطان در شمال‌غرب و اردبیل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدحسین صومی، در جمع خبرنگاران، با یادآوری اینکه یازدهمین کنگره کشوری بیماری‌های دستگاه کبد و گوارش در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، اظهار کرد: علل بروز سرطان، متفاوت است اما آنچه كه قطعی بوده، ژنتیک و فاکتورهای محیطی است كه به صورت تقابلی با یكدیگر در بروز سرطان نقش دارند.

این فوق تخصص كبد و گوارش بالغین، علت تفاوت زیاد در میزان ابتلا افراد به سرطان گوارش در شمال و جنوب کشور را در رفتارهای تغذیه‌ای متفاوت، محیط زیست، وجود عوامل آسیب‌رسان و آلوده بودن مواد غذایی عنوان كرد و افزود: بررسی ریشه‌های ابتلا به سرطان، نیازمند مطالعات طولی است.

دکتر صومی با بیان اینکه رشد مهاجرت‌ها، نظام ابتلا به سرطان در مناطق مختلف را تا حدودی بر هم ریخته است، اظهارامیدواری کرد: اگر در سال‌های آتی، فاکتورهای محیطی جدیدی اضافه نشود، وضعیت ابتلا به بیماری بهتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در ابتلا به سرطان، فاکتورهای ژنی و محیطی هم تاثیرگذارند، گفت: امکان ابتلا به سرطان معده در بستگان درجه یك افراد 2 تا 3 برابر و در سرطان کولون کمی بیش از این رقم است.

رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های كبد و گوارش استان، کاهش استفاده از غذاهای چرب، گوشت قرمز، احتراز از عوامل آسیب‌رسان محیطی، عدم استفاده از غذاهای مانده و استفاده بیشتر از میوه و سبزی را در کاهش ابتلا به سرطان معده موثر دانست.

به گفته وی، فاکتور محیطی موثر در بروز سرطان نوعی عفونت است، هرچند میزان شیوع این عفونت در مناطق شمالی و جنوبی كشور تفاوتی ندارد، اما شمار مبتلایان به سرطان‌های دستگاه‌ گوارش در شمال‌غرب كشور نسبت به جنوب 2 تا 3 برابر است.

دكتر صومی در خصوص یازدهمین کنگره کشوری بیماری‌های دستگاه کبد و گوارش توضیح داد: این همایش با حضور 15 میهمان خارجی از کشورهای امریکا، ترکیه، لبنان و 100 مدعو داخلی و 500 پزشک فعال در رشته‌های گوارشی برگزار می‌شود که 22 درصد سخنرانی‌ها را کارشناسان خارجی ارائه می‌كنند.

این فوق تخصص كبد و گوارش بالغین، برپایی این کنگره به میزبانی تبریز را فرصتی مناسب برای تبادل نظر و مذاکره در خصوص مسائل مطرح در حوزه بیماری‌های کبد و گوارش عنوان و اظهار كرد: مطالعه در زمینه سرطان‌های دستگاه گوارشی از اصلی‌ترین شاخه‌های مطالعاتی رشته‌ی گوارشی است.

دبیرکنگره اجرای سخنرانی‌های فشرده، برگزاری چهار سمپوزیوم 1.5 ساعته، با همکاری شرکت‌های دارویی معتبر و تجهیزاتی صاحب نام برای معرفی آخرین یافته‌های علمی برای درمان بیماری‌های کبد و گوارش را از برنامه‌های این كنگره برشمرد و افزود: همچنین اجرای روش تشخیص بیماری‌های مرتبط با کبد قبل و بعد از کنگره از برنامه‌های ویژه‌ی یازدهمین کنگره کشوری بیماری‌های كبد و گوارش است.

دکتر صومی با بیان اینکه بیش از 10 ساعت سخنرانی و بحث علمی در حیطه‌های متعدد اجرا می‌شود، ادامه داد: ارائه بیمار واقعی و بحث و تبادل نظر صاحبان تجربه و اندیشه به عنوان یكی از روش‌های نوین آموزش برای رسیدن به تشخیص نهایی و ارائه بهترین روش درمانی در 13 مرتبه در طول کنگره در قالب بحث‌های گروهی اجرا می‌شود.

دبیر كنگره با بیان اینكه تاكنون 210 عنوان مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است، افزود: از این تعداد، 152 مقاله برای ارائه به صورت پوستر در محل کنگره انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه رشته فوق تخصصی کبد و گوارش به عنوان یکی از رشته‌های منشعب از رشته‌های اصلی داخلی، گفت: این رشته فوق تخصصی در 30 سال گذشته از نظر نیروی انسانی، فضا و ارائه خدمات آموزشی، توسعه‌ی زیادی در کل کشور داشته است.

به گفته صومی، هم‌اکنون سالانه حدود 30 فوق تخصص در این رشته در دانشگاه‌های معتبر کشور تربیت می‌شوند.

رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های كبد و گوارش استان ادامه داد: مراکز تحقیقاتی کبد و گوارش هم‌پای سایر نقاط دنیا در کشور ایجاد شد و طرح‌های تحقیقاتی بزرگی را براساس نیاز ملی به مرحله اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه مراکز مستقر در دانشگاه‌ها در کنار ارائه‌ی خدمات آموزشی، پزشکی، درمانی، روش‌های پیشگیری را نیز برعهده دارند، گفت: تلفیق بین آموزش، پژوهش و ارائه خدمات به عنوان رسالت اصلی دانشگاه علوم پزشکی است كه با برنامه‌های پیشگیری در رشته کبد و گوارش ارائه می‌شود.

براساس این گزارش، این كنگره 4 روزه (12 تا 15 مهر) با مدیریت انجمن بیماری‌های كبد و گوارش كشور و مركز تحقیقات بیماری‌های كبد و گوارش دانشگاه علوم پزشكی تبریز در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha