سلامت نیوز: دانشمندان دربررسی سلامت و رشد مغزی و ذهنی نوزادان متولد شده از مادرانی كه در دوران بارداری شیمی درمانی شدند، دریافتند كه این نوزدان تحت تاثیر شیمی درمانی قرار نگرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیلی میل، درمان زنان باردار مبتلا به سرطان با داروهای شیمی درمانی قوی برای جنین این مادران خطری ندارد بلكه زایمان پیش از موعد به منظور پیشگیری از قرار گرفتن این جنین ها در معرض دوز داروهای شیمی درمانی خطرناك تر است.

براین اساس این نوزادان اگر زودتر از موعد به دنیا بیایند چه به صورت طبیعی و یا به صورت القای زایمان، آسیب می بینند.

منظور از القای زایمان دخالت پزشك برای انجام زودهنگام زایمان است .

فدریك آمانت سرطان شناس زنان و زایمان و مجری این تحقیقات از بیمارستان دانشگاه لوون در بلژیك گفت : این داده ها حاكی از آن است كه این نوزادان بیش از شیمی درمانی در دوران جنینی، از تولد پیش از موعد آسیب می بینند.

نتایج این تحقیقات در كنگره سرطان اروپا در استكهلم سوئد ارایه شده است.

وی افزود : نتایج این تحقیق نشان می دهد نیازی نیست زنان باردار مبتلا به سرطان ، جنین خود را سقط كنند و یا شیمی درمانی را به زمانی بعد از سه ماهه اول بارداری موكول كنند.

آمانت تاكید كرد: پزشكان باید تا جایی كه امكان دارد از القای زایمان برای تولد زودهنگام نوزاد خودداری كنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده سالانه بیماری سرطان در میان 2500 تا 5 هزار زن باردار در اروپا تشخیص داده می شود.

آمانت افزود: در این بررسی بسیاری از زنان تصمیم گرفتند جنین خود را سقط كنند چرا كه از خطرات درمان سرطان برای جنین ناآگاه بودند اما تصور می كردند شیمی درمانی می تواند برای جنین خطرناك باشد.

این پژوهشگر گفت : پزشكان نیز اغلب به زنان توصیه می كنند یا درمان سرطان را به تاخیر بیاندازند یا با القای زایمان نوزاد را پیش از موعد - حدود هفته سی و دوم بارداری - به دنیا بیاورند.

اما بر اساس یافته های این دانشمندان اگر شیمی درمانی پس از 12 تا 14 هفته نخست بارداری صورت بگیرد فقط ذره ای از شیمی درمانی از جفت می گذرد و به جنین می رسد و در این حالت توصیه های بالا بی معنی می شود.

این پژوهشگران می گویند ظاهرا داروهای شیمی درمانی هیچ اثر منفی برای رشد و سلامت جنین ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha