سلامت نیوز: عدم اطلاع والدین از رویش اولین دندان دائمی در سن 5 سالگی موجب بی توجهی به بهداشت این دندان و ایجاد پوسیدگی زود هنگام می‌شود.
      
دكتر میترا برادران، جراح دندانپزشك در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینكه اغلب والدین برای رویش اولین دندان دائمی منتظر افتادن اولین دندان شیری هستند، گفت: اولین دندان دائمی بچه ها در سنین پیش دبستانی، در انتهای فك و عقب دندان شیری رویش می‌كند كه دندان شماره 6 كودكان است.

وی یادآور شد: باید توجه داشت كه اولین دندان آسیایی دائمی كودكان درشت تر از سایر دندان های آسیایی شیری است كه قبلا در دهان رشد كرده و رویش این دندان قبل از افتادن اولین دندان پیش اتفاق می‌افتد.

دكتر برادران با تاكید بر توجه جدی و رسیدگی به بهداشت اولین دندان دائمی در كودكان گفت: والدین به تصور اینكه این دندان دائمی نیست، توجهی به بهداشت این دندان ندارند و این امر موجب ایجاد پوسیدگی زود هنگام می‌شود.

این دندانپزشك با اشاره به اینكه بیش از 50 درصد كودكان در سنین 5 تا 10 سالگی دچار پوسیدگی اولین دندان دائمی هستند، افزود: با توجه به محل رویش این دندان و تسلط نداشتن كامل كودك برای رعایت بهداشت و مسواك زدن در انتهای فك، والدین باید بر مسواك زدن این ناحیه نظارت بیشتری داشته باشند.

* فیشور سیلانت سبب حفاظت از دندان می‌شود

دكتر برادران با بیان اینكه این دندان به عنوان اصلی ترین دندان كودك دارای طول عمر بیشتری است، گفت: ساده ترین راهكار حفاظت از این دندان فیشور سیلانت است.

وی در ادامه افزود: در این روش با توجه به اینكه تكامل مینا و شیار دندان ها در سن 9 تا 10 سالگی كامل می‌شود، عمق شیارهای دندان با ماده ای به نام فیشور پوشیده می‌شود.

برادران با بیان اینكه اگر فیشور سیلانت به خوبی انجام شود، بیش از 80 درصد از انجام پوسیدگی زودرس در دندان ها جلوگیری می‌كند، گفت: انجام این كار بسیار ساده است و فیشور سیلانت 4 دندان دائمی حدود 45 دقیقه طول می‌كشد.

وی در مورد مزیت انجام فیشور سیلانت ادامه داد: استفاده از این روش باعث می‌شود، پوسیدگی دیرتر ایجاد شده یا اصلا اتفاق نیفتد و تا حدود سن 10 سالگی كه رشد فك كامل شده و كودك نیز بهداشت دندان را بهتر رعایت می‌كند، از دندان ها حفاظت می‌كند.

* فلورایدتراپی سبب استحكام و حفاظت دندان می‌شود

وی با اشاره به اینكه فلورایدتراپی روش دیگر حفاظت از دندان ها است، افزود: اثرات سود مند فلوراید در دراز مدت نمایان می‌شود، بنابراین حداقل زمان استفاده از فلوراید 6 ماه است. بنابراین خانواده ها می‌توانند دهان شویه های فلوراید را از داروخانه تهیه كرده و با توجه به نوع فلوراید و دستور العمل آن روزانه یا یك تا دو بار در هفته از این محلول استفاده كنند. استفاده از این روش به استحكام مینای دندان كمك كرده و از ایجاد پوسیدگی زودرس جلوگیری می‌كند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha