چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 33885

اعلام آلودگی شهر‌های اهواز و سنندج در فهرست اخیر سازمان بهداشت جهانی بار دیگر نگاه‌ها را متوجه آلودگی در استان‌های غربی و جنوب غربی كشور كرد و نمایندگان مجلس را به اظهارنظر واداشت هر چند معاون بهداشتی وزارت بهداشت از این خبر ابراز بی‌خبری كرده است.

سلامت نیوز : اعلام آلودگی شهر‌های اهواز و سنندج در فهرست اخیر سازمان بهداشت جهانی بار دیگر نگاه‌ها را متوجه آلودگی در استان‌های غربی و جنوب غربی كشور كرد و نمایندگان مجلس را به اظهارنظر واداشت هر چند معاون بهداشتی وزارت بهداشت از این خبر ابراز بی‌خبری كرده است.

نمایندگان استان خوزستان دیروز با انتقاد به اجرایی نشدن مصوبه سفر دوم هیات دولت (مالچ پاشی 200هزار هكتار از زمین‌های استان خوزستان) نسبت به خطر جانی برای مردم این شهر‌ها هشدار دادند.

سایت سازمان بهداشت جهانی در گزارش مفصلی به معرفی شهر‌های آلوده در نقاط مختلف جهان پرداخته كه در این لیست شهر‌های اهواز و سنندج نیز در شمار خطرناك‌ترین زیستگاه‌ها قرار گرفته‌اند. این سازمان با اشاره به تاثیر این آلودگی‌ها بر مرگ زودرس بر كاهش آلودگی هوا تاكید دارد. این گزارش مبتنی بر داده‌های گزارش شده توسط كشورها در چند سال اخیر در رابطه با ذرات معلق كوچك‌تر از 10میكرومتر در 1100 شهر است، در سال‌های گذشته وجود ریزگردها در آسمان استان خوزستان و استان‌های غربی زندگی را برای ساكنان شهر‌های این منطقه سخت كرده است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی اهواز با داشتن بالاترین میزان ذرات معلق در هوا به اندازه‌یی كوچك‌تر از 10میكرومتر با اختلاف زیادی بالاتر از شهرهای دیگر قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی توصیه كرده كه این حد نهایی این ذرات 20 میكروگرم در هر PM10 است كه می‌تواند باعث ایجاد مشكلات تنفسی زیاد در انسان شود.

این ذرات اكثرا دی اكسید سولفور و دی اكسید نیتروژن هستند كه از نیروگاه‌ها و كارخانه‌ها ایجاد می‌شوند. میزان سالانه این آلودگی در اهواز 372 میكروگرم در هر متر مكعب بوده است. صنایع سنگین و كیفیت پایین سوخت دو علت مهم آلودگی در این شهر 3/1 میلیون نفری هستند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه برگزار شده است اما معاون بهداشتی وزارت بهداشت از انتشار چنین گزارشی بی‌خبر است. علیرضا مصداقی‌نیا با اعلام بی‌خبری به علت سفر به فارس گفت: به هر حال ریزگردها پدیده نسبتا جدیدی در شهرهای ما هستند كه می‌توانند آسیب‌های اقتصادی و سلامتی مردم بزنند و پدیده بسیار ناخوشایندی است و كار كردن روی آن بسیار مشكل است و چیزی نیست كه با یك تصمیم جلوی آن گرفته شود.

زمانی ریزگردها بدتر می‌شوند كه با آلودگی‌های شیمیایی و گازهای هوا تركیب شوند و در نهایت چیز خیلی بدی می‌شود.او درباره احتمال سرطان‌زا بودن ریزگردها پاسخ داد: بنده راجع به سرطان?زا بودن این ریزگردها نمی‌توانم به چیزی اشاره كنم اما مسلما هر چیز غیرطبیعی كه در هوا باشد و ما تنفس كنیم آسیب رسان است.



نماینده اهواز: اقدامی نشده است

نماینده مردم اهواز در مجلس نیز دیروز با هشدار نسبت به خطر جانی برای مردم اهواز گفت: «امروز اهواز به جای اینكه رتبه اول علمی را داشته باشد رتبه اول آلوده‌ترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده است.» سیدشریف حسینی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی گفت: «آلودگی هوا با ?? میكروگرم در متر مكعب اشكالات تنفسی ایجاد می‌كند. در حال حاضر آلودگی هوا در اهواز ??? میكروگرم در متر مكعب است.

باید قبل از اینكه سازمان بهداشت جهانی به این مساله ورود كند و قبل از اینكه در رتبه اول جهان قرار بگیریم و این سازمان كشور جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد، مشكل آلودگی هوا را حل می‌كردیم.»حسینی با بیان اینكه مردم اهواز در هشت سال جنگ تحمیلی خوزستان را ترك نكردند، در جمع خبرنگاران گفت: اما امروز شرایط به گونه‌یی شده است كه كارمندان و بسیاری از مردم دیگر درخواست انتقال به شهرهای دیگر را دارند و بسیاری از پزشكان و نخبگان ما مهاجرت كردند. نماینده مردم آبادان نیز از جمله كسانی بود كه دیروز در این‌باره سخن گفت: مردم آبادان از تشنگی فریاد عطش سر داده‌اند.


آیا شعار دولت مبنی بر عدالت این است كه مردم خوزستان از نعمت آب محروم باشند؟ عبدالله كعبی ادامه داد: امروز كسانی خود را میراث‌دار دفاع مقدس می‌دانند كه برخلاف نص صریح بنیانگذار انقلاب با حضور در گلوگاه‌های اقتصادی كشور به جایگاه متولیان دفاع مقدس آسیب‌ رسانده‌اند. در آبادان پیش از جنگ اسكله‌ها، فرودگاه‌ها و جاده‌ها و كشاورزی بسیار چشمگیر بود بطوری كه همسایگان حوزه خلیج‌فارس حسرت زندگی مردم این شهرستان را داشتند.

من در برابر این مسائل به مردم پاسخی جز سرافكندگی ندارم.»مساله آلودگی پایتخت هم بار دیگر دیروز در فراكسیون محیط زیست مجلس مطرح شد. انوشیروان محسنی‌بندپی عضو این فراكسیون معتقد است یكی از متهمان اصلی آلودگی هوای تهران وسایل نقلیه‌یی هستند كه به علت كیفیت پایین، سهم قابل توجهی در افزایش آلاینده‌های موجود در هوای شهر داشته و محیط‌زیست پایتخت را مورد تهدید قرار داده‌اند.
منبع:روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha