بر اساس مطالعاتی که انجام شده است کیفیت کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج مناسب نیست و بر اساس این مطالعات پیشنهاد داده شده است که سطح کیفی این دوره‌ها ارتقا یابد.

سلامت نیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:واحد درسی تنظیم خانواده هم که در دانشگاهها تدریس می شود در زمینه بهداشت جنسی مطلب مفیدی ارایه نمی‌کند.

دکتر حوریه شمشیری میلانی، متخصص زنان و زایمان وpublic health، درگفت و گو با برنا درباره مطالب مرتبط با بهداشت جنسی ارایه شده در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج گفت: بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است کیفیت این کلاس‌ها مناسب نیست و بر اساس این مطالعات پیشنهاد داده شده است که سطح کیفی این دوره‌ها ارتقا یابد.

به شخصه در این دوره‌ها حضور نداشته‌ام،اما بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه دارم مطلع هستم که تنها در مورد تنظیم خانواده و مسایل مرتبط با بارداری به زوج‌های جوان نکته‌هایی مطرح می شود،چون جلسات به شکل جمعی برگزار می شود در مورد مسایل جنسی صحبت نمی‌شود. سی دی به نام آشنای محبوب در داورخانه‌ها فروخته می شود که حاوی اطلاعات خوبی در زمینه جنسی برای انتقال به مردم است.

وی در ادامه درباره راه‌های افزایش آگاهی زنان درباره بهداشت جنسی افزود:‌خانم‌ها می توانند با تهیه کردن این سی دی آموزشی از نکاتی که در آن آموزش داده می شود بهره ببرند و البته توصیه می‌کنم در صورتی که دارای سواد هستند با مطالعه کتاب‌ها و جست‌وجوی منابع اینترنتی در این ‌زمینه و مطالعه سایت‌های داخلی و خارجی- که گاهی شفاف تر به این مسایل می پردازند-آگاهی خود را در این زمینه افزایش بدهند.

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که افزایش آگاهی زنان و مردان در زمینه بهداشت جنسی به طور قطع در استحکام و دوام زندگی مشترک تاثیر گذار است توضیح داد: تصور کنید که شخصی بخواهد در شب رانندگی کند و او را فردی که در روز رانندگی می کند مقایسه کنید،شخصی که در روز رانندگی می کند دید بهتری نسبت به اطراف دارد و بنابراین آسان‌تر وبهتر رانندگی می کندو کنترل بیشتری بر اوضاع دارد،اما در شب تسط کافی به محیط و رانندگی وجود ندارد، تفاوت افرادی که در این زمینه آگاهی دارند با افرادی که نا آگاه هستندهم به همین صورت است.

وی همچنین درباره اهمیت آگاهی از بهداشت جنسی تصریح کرد: همیشه آگاهی بهتر از جهل است. حتی در مورد کودکان نیز این مورد صدق می کند، زمانی می گفتند در این زمینه به کودکان آموزش ندهید، اما مطالعات نشان می دهد ارایه آموزش‌های جنسی به کودکان در افزایش میزان مراقبت‌شان از خود موثر بوده است.نادانی باعث می شود در دره و چاه بیفتند. وقتی افراد آگاهی داشته باشند مراقب سلامتی خود و شریک جنسی خود هستند. آموزش مهم‌ترین کار در این زمینه است. واحد درسی تنظیم خانواده که در دانشگاه‌ها هم تدریسکافی نیست می شود در این زمینه مطلبی ارایه نمی‌کند. در بسیاری از دانشگاه‌ها چون مدرس این درس را ندارند بنابراین در کلاس بیشتر به جمعیت شناسی می پردازند تا‌ آموزش مهارت‌های مختلف زندگی.


وی در آخر تاکید کرد: باید برای جوانان دوره‌های آموزشی گروهی برگزار شود و در جهت آگاهی آنان قدم برداشت. آگاهی بهترین حربه برای مبارزه با این مورد است.در حال حاضر حتی سایت‌های آموزشی در این زمینه فیلتر می شوند؛ کلمه جنسی فیلتر است و نوجوانان گاهی با استفاده از فیلتر شکن وارد سایت‌های در این زمینه می‌شوند که دارای نکات غیراخلاقی نامناسب هستند، در صورتی که اگر این اطلاعات از راه درست و توسط کارشناسان دلسوز آموزش داده شود، برای نوجوانان و جوانان مفید واقع می شود. موافق آموزش و مراقبت از خود در وهله اول هستم. در فیلم مستندی نوجوانی ایرانی را دیدم که صورتش را شطرنجی کرده بودند و می‌گفت: چرا کسی به من نگفت ایدز چیست. این حرف جواب‌ تمام سوال‌هایتان را می‌دهد. آموزش حق جوانان است و باید به آنها اگاهی‌های لازم را ارایه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha