پژوهشگران علوم پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس توانسته‌اند با ناتوان‌سازی پروتئینی موسوم به «فورتیلین» ، شیوه نوینی را برای نابودی سلول‌های سرطانی ارائه دهند.

ناتوان‌سازی نوعی پروتئین، شیوه نوین در درمان سرطان
سلامت نیوز: پژوهشگران علوم پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس توانسته‌اند با ناتوان‌سازی پروتئینی موسوم به «فورتیلین» ، شیوه نوینی را برای نابودی سلول‌های سرطانی ارائه دهند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری كشور، فورتیلین با خنثی‌سازی(حذف) پروتئین p53  (سرکوبگر سرطان)، رشد سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کند.

پیش از این محققان دریافتند پروتئین p53 نابودگر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم صدمه‌ای وارد نمی‌‌كند.

در اشکال جهش‌یافته، پروتئین p53عملکرد خود را از دست می‌دهد و سبب شده تا جهشP53  شایع‌ترین تغییر ژنتیکی سرطان‌های انسانی باشد.

از سوی دیگر جهش‌های P53 به مداخلات درمانی مثل کموتراپی و رادیوتراپی پاسخ ضعیفی می‌دهد  مطالعات اخیر هم حاکی از تأثیر احتمالاً مفید و ارزشمند ژن‌درمانی با هدف P53 به عنوان یک درمان مکمل در این سرطان‌ها بوده است.

این یافته ها راه را برای درمان گستره ای از تومورهای سرطانی و تصلب شرایین هموار می‌كند.

کن فوجیس، مدیر بخش قلب و عروق دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس و مجری این تحقیقات می گوید: چون پروتئین p53 می‌تواند ژن‌های القاء‌کننده فرآیند مرگ سلول را فعال کند. پس یک مهره دفاعی مهم و حیاتی علیه سرطان است.

این پژوهشگران برای اثبات این ادعا از مدل های حیوانی استفاده کردند تا نشان دهند فورتیلین، پروتئین p53 را از فعال‌سازی ژن‌هایی چونBAX  و Noxa زمینه‌ساز مرگ سلول  بازمی‌دارد.  از  این ‌رو، سلول‌هایی که باید کشته شوند رشد و گسترش می‌یابند.

هنگامی که سلول‌های سالم و طبیعی به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند، واکنش زیستی و طبیعی بدن ما، فعال سازی پروتئین p53 است که سلول‌های آسیب دیده را از بین می‌برد.

به گفته این محققان، این فرآیند گویای آن است كه چرا اکثر افراد می‌توانند در عمر خود اصلاً به سرطان مبتلا نشوند.

نتایج این تحقیقات در نشریه شیمی زیست شناختی منتشر شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha