سلامت نیوز: كارشناس مسئول پیشگیری‌ ازبیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت 39 درصد مرگ‌های كشور را ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی عنوان كرد و گفت: 96 درصد 15 تا 64 ساله‌های كشور حداقل یكی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی را دارند.

دكترعلیه حجت‌زاده درآستانه 7 مهرماه «روز جهانی قلب» درگفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر نقش خانواده در پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی گفت: فدراسیون جهانی قلب نیز درسال جاری بر محوریت خانواده در زمینه سلامت قلب وكاهش بیماری‌های قلبی عروقی تاكید كرده است و شعار امسال روز جهانی قلب «قلب سالم، خانه سالم، دنیای سالم» عنوان كرده است.

وی با اشاره به تاكیدهای فدراسیون جهانی قلب برای برخورداری از قلبی سالم، گفت: مصرف دخانیات به عنوان یك ریسك ‌فاكتور در بیماری‌های قلبی و عروقی باید در خانواده ممنوع شود. خانواده باید كمك كند تا فرد سیگاری استعمال دخانیات را ترك كند. حتی خانواده باید ازاستعمال دخانیات توسط مهمان در خانه جلوگیری كند.

 نقش میوه‌جات و سبزیجات در كاهش بیماری‌های قلبی - عروقی

حجت‌زاده با تاكید بر لزوم استفاده از مواد غذایی سالم ادامه داد: دراین زمینه تاكید بر مصرف میوه وسبزیجات است؛ چرا كه میوه و سبزیجات نقش مهمی دركاهش بیماری‌های قلبی عروقی دارند. بر این اساس بهتر است خانواده روز خود را با مصرف میوه یا آبمیوه طبیعی آغاز كند. مصرف دو تا سه وعده میوه و سبزی درطول روزتوصیه می‌شود. همچنین لازم است مصرف غذاهای فرآوری شده، چربی و نمك به حداقل ممكن كاهش یابد.

 كمتر از 2 ساعت در روز تلویزیون تماشا كنید

حجت‌زاده با اشاره به نقش فعالیت فیزیكی درپیشگیری ازبیماری‌های قلبی - عروقی گفت: تمام افراد خانواده باید فعال باشند. مدت ثابت نشستن برای تماشای تلویزیون باید كوتاه و كمتر 2 ساعت باشد. افراد خانواده باید در این زمینه باید به یكدیگر تذكر دهند. خانواده باید به شكل تفریحی به دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و این قبیل فعالیت‌ها بپردازند. همچنین باید از میزان فشار خون، قند وچربی خون خود اطلاع داشته باشند؛ چرا كه این سه عامل ازعوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند. بر این اساس لازم است برای چكاپ‌های سالیانه به پزشك مراجعه كنند.

وی چاقی را از دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی - عروقی عنوان كرد و گفت: لازم است افراد وزن خود را با توجه به شاخص توده بدنی (BMA) اندازه‌گیری كنند. اگر تمام این اقدامات در محیط خانه مورد توجه قرار گیرد، بی‌تردید بروزبیماری‌های قلبی كاهش می‌یابد.

حجت‌زاده با اشاره به مرگ سالانه 1/17 میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی گفت: با انجام همین اقدامات ساده بخش عمده‌ای از مرگ ومیر ناشی ازبیماری‌های قلبی كاهش می‌یابد.

وی با تاكید بر لزوم آشنایی آحاد جامعه با علایم بیماری‌هایی نظیر سكته قلبی ومغزی، ادامه داد: از آنجا كه بیش از70 درصد حمله‌های قلبی - تنفسی در منزل رخ می‌دهد، اگرافراد خانه با علایم این بیماری‌ها آشنا باشند، با انجام فوریت‌های قلبی - تنفسی كمك بسیار مهمی به فرد مبتلا خواهند كرد.

درد قفسه سینه، تنگی نفس، اختلال در تكلم، ضعف و خستگی ناگهانی را جدی بگیرید

وی درباره علایم هشداردهنده حمله‌های قلبی گفت: احساس ناراحتی در قفسه سینه، فشار یا درد در پشت جناغ سینه، احساس ناراحتی و درد در دو بازو، پشت گردن و پشت معده، احساس تنگی نفس كه همراه یا بدون درد قفسه صدری باشد، ضعف وخستگی كه توجیهی برای آن نباشد، عصبانیت غیرمعمول، عرق سرد، تهوع، استفراغ و احساس سبكسری ازعلایم هشدار حمله‌های قلبی هستند. درموارد سنگكوپ وشوك فرد از هوش می‌رود.

حجت‌زاده همچنین درباره علایم هشدار سكته مغزی نیز گفت: احساس ضعف ناگهانی در دست، پا و صورت كه معمولا یك طرف بدن را درگیر می‌كند، سرگیجه ناگهانی، اختلال تكلم، اختلال در درك مطالب، اختلال دید در یك یا دو چشم و سردرد ناگهانی شدید می‌تواند از علایم سكته مغزی باشد.

وی در این باره ادامه داد: باید توجه داشت كه این علایم گاهی می‌توانند بروز كنند و فوری از بین بروند. دراین مواقع باید موضوع با پزشك در میان گذاشته شود. بر این اساس لازم است افراد جامعه با احیای قلبی - عروقی و قلبی - تنفسی آشنا باشند؛ چرا كه این موضوع می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.

 39 درصد مرگ‌های كشور به دلیل بیماری‌های قلب و عروقی است

كارشناس مسئول پیشگیری‌ از بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به آخرین اطلاعات از بیماری‌های قلبی - عروقی در كشور گفت: 39 درصد كل مرگ‌های كشور (بیش از یك سوم) از بیماری‌های قلبی - عروقی ناشی می‌شود كه 5/19 درصد از این مرگ‌ها از سكته قلبی، 3/9 درصد ازسكته مغزی و 1/3 درصد از فشار خون بالا ناشی می‌شود.

وی با اشاره به آمار سال 1383 كشور در زمینه بیماری‌های قلبی - عروقی گفت: 24 درصد سال‌های از دست رفته عمربه دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی است. در مجموع اولین علت سال‌های از دست رفته عمر را حوادث، دومین علت را سرطان و سومین علت را بیماری‌های قلبی تشكیل می‌دهد.

حجت‌زاده ادامه داد: 5/10 درصد از سال‌های از دست رفته عمر و ناتوانی، از بیماری‌های قلبی - عروقی ناشی می‌شود. اولین علت این موضوع را حوادث، دومین علت را بیماری‌های روانی و سومین علت را بیماری‌های قلبی تشكیل می‌دهند.

وی فشار خون بالا، كلسترول و قند خون بالا و مصرف دخانیات را از ریسك‌ فاكتورهای مهم بیماری‌های قلبی - عروقی عنوان كرد و گفت: 16 درصد افراد 15 تا 64 ساله كشور از فشارخون بالا رنج می‌برند. 33 درصد سنین 25 تا64 ساله كشور كلسترول خون بالا دارند. 19 درصد افراد این سنین نیز از تری‌گلیسیرید بالا برخوردارند و10 درصد 25 تا 64 ساله‌های كشور نیز قندخون بالا دارند.

حجت‌زاده ادامه داد: 12 درصد از سنین 15 تا 64 ساله كشور دخانیات مصرف می‌كنند كه البته عمده این مصرف مربوط به مردان است. تنها یك تا 5/1 درصد زنان استعمال دخانیات دارند. بر این اساس مردان درمعرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی گفت: مصرف میوه و سبزیجات كمتر ازپنج سهم در روز یك عامل خطر مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی است. بر این اساس توصیه می‌شود روزانه حداقل سه وعده میوه مصرف شود. این درحالیست كه دركشور ما 88 درصد 15 تا 64 ساله‌های كشور زیر پنج سهم میوه مصرف می‌كنند.

96 درصد 15 تا 64 ساله‌های كشور حداقل یكی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی را دارند

حجت‌زاده ادامه داد: طبق بررسی انجام شده مصرف روغن جامد دركشور 53 درصد است و 39 درصد 15 تا 64 ساله‌های كشور كم‌تحركند. درمجموع 96درصد 15 تا64 ساله‌های كشورحداقل یكی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را دارا هستند.

كارشناس مسئول پیشگیری‌ از بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به توصیه‌های فدراسیون جهانی قلب در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و كاهش این بیماری گفت: 200 سازمان از 100 كشور جهان در عضویت فدراسیون جهانی قلب قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha