سلامت نیوز: وضغ نابسامان رستورانها، کبابی‌ها،ساندویجی‌ها در سراسر کشور مشکل امروز و دیروز نیست، سالهاست که مردم مجبورند غذاهای بی‌کیفیت و غیر بهداشتی این مراکز تحمل کنند و راه نجاتی هم نیست و این بار در تهران تشویق رستوران‌های سالم با اهدای لوح دوستدار سلامت هم آ‌زمایش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این بار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی که مسئولیت سلامت حدود 11 میلیون نفر را در استان تهران به عهده دارد برای اصلاح وضعیت رستوران‌ها طرح دیگری را به اجرا گذاشته است.

احمدرضا فرسار، معاون بهداشتی این دانشگاه اعلام کرده است: برنامه ما برای ارتقای وضعیت اغذیه فروشی‌ها برخورد پلیسی نیست بلکه ما می‌خواهیم با تشویق مراکز سالم دیگران را هم ترغیب به رقابت کنیم تا وضعیت خود را اصلاح کنند و این کار را با اعطای لوح دوستدار سلامت مشتری به رستورانهایی که بهترین شاخص‌های بهداشتی را دارند انجام می‌دهیم و در مرحله بعد غذاخوری های بین راهی و قنادی‌ها نیز مشمول این برنامه می‌شوند.

مسئولان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که به منظور ارتقای کیفیت و امنیت غذایی و سلامت محیط اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با اجرای تفاهمنامه‌ای بین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اتحادیه صنف رستوران‌داران شهر تهران طرح دوستدار سلامت مشتری اجرا شده است که قرار است در ادامه به صنوف دیگر هم گسترش می‌یابد.

در این طرح رستوران‌های تهران از نظر رعایت اصول بهداشتی، کیفیت غذا و مشتری‌ مداری تحت بررسی و نظارت قرار می‌گیرند و در پایان به آنان لوح دوستدار سلامت مشتری اهدا می‌شود.

این لوح دارای 3 درجه برنزی، نقره‌ای و طلایی است و اگر رستورانی شاخص‌های مورد نظر را داشته باشد و در طول سال هیچ شکایتی هم نداشته باشد می تواند لوح دوستدار سلامت مشتری با درجه ممتاز طلایی را کسب کند.

* لوح دوستدار سلامت مشتری برای رقابت سالم بین رستوران ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار فارس می‌گوید: طرح لوح دوستدار سلامت مشتری برای نخستین‌بار توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای تأمین سلامت مشتریان رستوران‌ها اجرا می‌شود و امیدواریم با موفقیت این طرح بتوانیم این طرح را به وزارت بهداشت نیز پیشنهاد بدهیم تا در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و رستوران‌های استان‌های مختلف اجرا شود.

وی می‌افزاید: این طرح در قالب یک رقابت داوطلبانه بین رستوران‌ها برای ارائه غذایی باکیفیت و با رعایت بهداشت اجرا می‌شود تا بتوانند با رقابت‌ سالم برای ارتقای کیفیت محصول، بهداشت و تکریم مشتری بهترین فضا را برای مشتریان خود ایجاد کنند.

* لوح دوستدار سلامت مشتری باید 30 سال پیش می‌گرفتم

در بازدید از یکی از رستوران‌های مرکز شهر مسئول و صاحب این رستوران که فاطمه طریقت منفرد، بانوی پیشکسوت رستوران‌دار است با اشاره به اینکه 30 سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، اظهار می‌دارد: بنده شاید به نوعی 30 سال است که منتظر چنین لوحی هستم و لوح دوستدار سلامت مشتری را باید 30 سال پیش می‌گرفتم زیرا همیشه در طول این سال‌ها رستوران‌های خود را بر طبق بهداشت و رضایت مشتری اداره ‌کردم.

طریقت خود را یکی از بنیانگذاران درج کالری در منوی غذاها در ایران معرفی می‌کند و می گوید: ما همیشه سعی کرده‌ایم که در رستوران‌داری اصل اساسی رعایت بهداشت و تکریم ارباب رجوع را لحاظ کنیم. روزانه شاید بیش از 2 تن زباله به صورت بهداشتی از این رستوران خارج می‌شود. تمام کارگران باید کارت بهداشت داشته باشند و اصول نظافتی از جمله لباس (کلاه، کفش، رپوش) را لحاظ کنند.

* شرایط دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری داوطلبانه است

در بازدید از این رستوران که با حضور خبرنگاران و مسئولان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد، کارشناسان بهداشت محیط با اشاره به مواردی که باید مطابق چک‌لیست‌های‌ لوح دوستدار سلامت مشتری توسط رستوران دارها رعایت شود به داوطلبی بودن این طرح با هماهنگی اتحادیه صنف رستوران‌داران اشاره کردند و گفتند که دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری برای رستورانها اجباری نیست بلکه نشانه این است که جزء بهترین ها در این عرصه هستند و سقف کیفیت را دارند.

قنبری، مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: ما در طرح دوستدار سلامت مشتری سعی بر آن داریم تا رستوران‌داران  را با اظهار خود و با فرهنگ داوطلبی برای کسب این لوح تشویق کنیم و یک فضای رقابتی برای آنان در راستای تکریم مشتری به خصوص در حوزه بهداشتی ایجاد کنیم.

* ارشاد و رقابت به جای برخورد

وی ادامه می‌دهد: در این راستا بسترسازی مناسبی برای ارتقاء رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه با اهدای لوح دوستدار سلامت مشتری صورت خواهد پذیرفت ولی ما قصد داریم تا فضای نظارتی به سمت ارشاد و بهبود رعایت بهداشت مواد غذایی در راستای مشتری مداری صورت پذیرد.

قنبری می‌گوید: 85 درصد جمعیت استان تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و در صورتی که بتوانیم این طرح را با استقبال رستوران‌داران در تهران اجرا کنیم این طرح را به وزارت بهداشت برای هتل‌ها و قنادی‌ها نیز ارائه خواهیم کرد.

وضع بهداشت فردی پرسنل آشپزخانه اغذیه فروشی، رفت و آمد آنها به سرویس بهداشتی، وضعیت سرویس بهداشتی، فضای فیزیکی مطبخ، مواد اولیه، روش طبخ، نحوه حمل و نقل و نگهداری مواد غذایی، نحوه تعامل با مشتری، اعلام میزان کالری غذاها از جمله مواردی است که در بازدید کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اعطای لوح دوستدار مشتری مورد توجه قرار می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در بازدید از یکی از رستورانهای داوطلب به سرآشپز بعد از بازگشت از سرویس بهداشتی گفت: شما وقتی به سرویس بهداشتی مراجعه می‌کنید نباید با چکمه‌ای که در فضای آشپزخانه از آن استفاده کردید به سرویس بهداشتی بروید و در سرویس بهداشتی باید دمپایی جداگانه‌ای استفاده شود. البته در نهایت معلوم شد که سرآشپز چندی قبل پایش سوخته بود و نمی‌توانست چکمه خود را در بیاورد و از دمپایی استفاده کند.

فرسار همچنین در ادامه بازدید خود به نکات دیگری از جمله محل استراحت پرسنل توجه کرد. در یکی از رستوران‌ها به مدیر رستوران گفت که این محله استراحت پرسنل آیا قبلاً کاربری دیگری داشت که مدیر رستوران اعلام کرد در گذشته این اتاق برای مراسم‌های عقد استفاده می‌شد.

* افزایش مشتری با دریافت لوح دوستدار سلامت

سید علی اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه رستورانداران تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار می‌دارد: این اتحادیه با داشتن بیش از ۸۴۷ عضو اقدامات و برنامه گسترده‌ای را در سال جاری برای رشد صنعت رستوران و استاندارد شدن خدمات رستوران داران در نظر گرفته است.
 
وی به برنامه‌های اتحادیه رستوران داران تهران از جمله آغاز طرح اهدا لوح دوستدار سلامت مشتری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رستوران‌های تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: با دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری توسط رستوران‌ها مسلماً به دلیل رعایت بهترین شرایط بهداشت غذایی مشتری این رستوران‌ها را نیز افزایش می‌یابد.

در بازدید خبرنگاران از رستوران‌ها به نکته‌ها و موارد جالب دیگری برخورد ‌کردیم از جمله آنکه باید در این رستوران‌ها غذا توسط آژانس با خودرو برای متقاضیان ارسال شود زیرا موتور از نظر بهداشتی به دلیل سرد شدن غذا و مسائل دیگر بهداشتی مورد قبول نیست.

غذاهای ارسالی نیز توسط دستگاه‌های خاصی بسته‌بندی می‌شود تا گرمای اصلی خود را از دست ندهد و حتی پخت و شست‌وشوی مواد غذایی نیز با دستگاه‌های خاصی صورت می‌پذیرد. در برخی از رستوران‌ها نیز نان تازه در تنور سنتی پخته می‌شود.

فرسار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازدید از رستورانهای داوطلب به مواردی از جمله هواکش‌ رستوران‌ها و فاضلاب آنها هم توجه می کند و نکات لازم را برای اصلاح به آنان گوشزد کرد.

* طلا، نقره‌، برنز

نوروزی یکی دیگر از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان با اشاره به توضیحاتی در مورد اهدای لوح دوستدار سلامت مشتری اظهار می‌کند: 237 امتیاز کل دریافتی این لوح است و باید حداقل رستوران داران 147 امتیاز قانونی کسب کنند تا بتوانند برای دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری واجد شرایط شوند و در نهایت با 197 امتیاز و با در نظر داشتن اولویت‌های 2و3 و کیفیت غذا و در نهایت مشتری مداری می‌توانند با کسب 60 درصد امتیاز به دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری از نوع درجه برنزی نائل شوند.

وی ادامه می‌دهد: رستوران‌هایی که بتوانند 70 درصد امتیاز لوح دوستدار سلامت مشتری را کسب کنند به درجه نقره‌ای و با 80 درصد امتیاز به درجه طلایی و در نهایت با کسب 90 امتیاز و یک سال نظارت می‌توانند به لوح دوستدار سلامت مشتری با درجه ممتاز طلایی نائل شوند.

* بازرسان حق ندارند در بازدید رستوران‌ها حتی آب بخورند

در این بازدید یکی از نکات مهم نخوردن غذا حتی آب آشامیدنی در رستوران‌ها توسط مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، فرسار، معاون بهداشتی این دانشگاه معتقد است ما برای اینکه بتوانیم بی‌طرفانه رستوران‌ها را از نظر بهداشتی مورد نظارت قرار دهیم حتی نباید در این رستوران‌ها آب بنوشیم.

در یکی از رستوران‌ها تیم بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به محل سردخانه این رستوران که با یک آسانسور کوچک به آن محل منتقل می‌شد رفتیم. در این سردخانه هاشمی، کارشناس محیط بهداشت این رستوران از اصول نگهداری مواد غذایی در سردخانه توضیحاتی را برای خبرنگاران و گروه بهداشتی دانشگاه ارائه می کرد.

به گفته وی هر صبح و بعد از ظهر طبق چک لیست‌هایی که در این سردخانه وجود دارد باید مسئولان مرتبط این موارد را به جد رعایت کنند و بنده نیز در بازرسی‌های خود با چک کردن موارد فوق تمام مسائل بهداشتی مواد غذایی محتوی سردخانه نیز که بسیار مهم است  بررسی می‌کنم.

* غذای اضافی برای پرسنل رستوران

مسئول سردخانه این رستوران نیز با اشاره به ازدحام و شلوغی مشتریان در آخر هفته می‌افزاید: ما غذای دور ریز در رستوران نداریم چون مدتهاست که طبق برنامه خاصی غذاها را تهیه می‌کنیم و اگر در زمانی نیز به صورت موردی غذایی اضافه بیاید پرسنل رستوران می‌تواند از این غذا استفاده کنند و به هیچ عنوان به مشتری ارائه نمی‌شود.

در ادامه بازدیدی هم از یک چلوکبابی‌ داوطلب دریافت لوح داشتیم، باباخانی مسئول یکی از این چلوکبابی با اشاره به اینکه جزو نسل سوم چلوکبابی‌های تهران است، می‌افزاید: ما همیشه باید پرچمدار ارتقاء بهداشت در سطح کشور باشیم زیرا به شخصه معتقدم وقتی زمانی که برای چیدن توت افراد یک تعدادی از بالای درخت توت را می‌ریزند تعدادی دیگری نیز باید هر کدام گوشه‌ای از پارچه‌ای را که برای جمع‌آوری توت می‌گیرند مشارکت کنند و این همان معنای تعاون را دارد.

فرسار، از مسئولان این چلوکبابی خواست تا کارت بهداشت پرسنل را ببیند و به خاطر فقدان کارت‌های بهداشت برخی پرسنل به آنها تذکر داد و گفت، مردم هم قبل از مصرف غذا باید از تمیزی پرسنل مطمئن باشند و حتی اگر یک روز نیز دریافت کارت بهداشت پرسنلی شما عقب بیفتد تمام موارد باید رسیدگی شود و هیچ توجیهی قابل قبول نیست.

* آشپزخانه‌ مهمترین جای رستوران است

تاجیک یکی دیگر از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار می‌دارد ما در نخستین لحظه بازدید از رستوران‌ها به آشپزخانه‌ها سر می‌زنیم و در بازدید خود از آشپزخانه‌ها نیز در نگاه نخست به سر و وضع پرسنل توجه خاصی خواهیم داشت زیرا لباس‌های پرسنل و پوشش آنها بسیار در مسئله بازرسی و نظارت ما مهم است.

وی می‌افزاید: به طور کلی ما هر سه ماه یکبار باید از محل‌ها و رستوران‌های مهم بازدید کنیم ولی مسلماً رستوران‌هایی که مراجعه بیشتری دارند باید بیشتر بازدید شوند.

تاجیک ادامه می‌دهد: در شهر تهران بالغ بر 800 تا 1200 رستوران فعالیت می‌کند که این رستورانها می‌توانند بعد از اعلام آمادگی برای کسب لوح دوستدار سلامت مشتری با رعایت چک لیست‌های بهداشتی به دریافت این لوح‌ها که می‌تواند در جذب مشتری آنان تاثیر بسزایی داشته باشد اقدام کنند.

* شاخصهای لوح دوستدار سلامت مشتری

این کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شاخص‌های مهم اهدا لوح دوستدار سلامت مشتری که رستوران داران باید آن را رعایت کنند از جمله دریافت گواهینامه دوره ویژه بهداشت عمومی برای تمام پرسنل که 3 سال نیز اعتبار دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: کارت معاینه پزشکی را باید تمام پرسنل حتی مدیر رستوران در صورتی که در کار آشپزخانه مشارکت دارد باید دریافت کند.

وی ادامه می‌دهد: شرایط مناسب آشپزخانه، بوفه، محل استراحت پرسنل و پذیرایی نیز بر اساس شاخص های مربوطه باید توسط رستوران داران رعایت شود. در این راستا باید طبخ غذا در این رستوران ها نیز با استفاده از مواد غذایی کاملاً سالم، با کیفیت و بهداشتی بر اساس ارائه فاکتور خرید از فروشگاه‌های معتبر صورت پذیرد.

تاجیک ادامه می‌دهد: این رستوران‌ها باید برحسب موارد چک لیست‌ها تمام بخشنامه‌های وزارت بهداشت را رعایت کنند مثلاً در بخشنامه جدید استفاده از سبزی در رستورا‌ن‌ها ممنوع اعلام شده است و نباید رستوران از آن استفاده کنند.

وی می‌گوید: زمان اعتبار لوح‌ها در مرحله نخست 6 ماه است و در صورت بررسی مجدد و تمدید این لوح‌ها به مدت یکسال دیگر تمدید می‌شود و در این راستا بازرسی‌ها از رستوران‌های دارای لوح دوستدار سلامت مشتری نیز بیشتر خواهد شد. این لوح‌ها در قاب‌های 40 در 70 سانتی متر تعبیه شده است که باید آن را در مقابل دیدگان مشتری در رستوران قرار می‌دهند.

تاجیک ادامه می‌دهد: برای کسب لوح دوستدار سلامت مشتری 238 امتیاز (220 امتیاز بهداشتی و 18 امتیاز مشتری مداری) لحاظ شده است و رستوران دارها باید در نهایت 101 موضوع بهداشتی و 18 موضوع مشتری مداری را رعایت کنند.
 
وی اظهار می‌دارد: مردم در صورت آمادگی برای حضور در تیم‌های بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌توانند با شماره 44143614 تماس حاصل کنند و افرادی نیز که در هر صورت شکایت و انتقادی از نظر مسائل بهداشتی و درمانی در این مجموعه دارند می‌توانند با شماره 09678 سامانه شکایت وزارت بهداشت تماس داشته باشند.

* شکایت مردم از رستوران‌ها 24 ساعته ‌بررسی می‌شود

تاجیک ادامه می‌دهد: اگر زمانی نیز فردی از رستوران یا محل توزیع اقلام غذایی شکایت کند ظرف 24 ساعت این شکایت مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتی پاسخ آن نیز به وزارت ‌بهداشت ارائه می‌شودو افراد شاکی نیز از وضعیت پیگیری شکایت خود مطلع می‌شوند.

در یکی از رستوران‌ها در کنار صندلی‌های مشتریان صندلی کودک نیز مشاهده شد که پس از پرسش از گارسون این رستوران وی می‌گوید که در این رستوران برای کودکان نیز صندلی‌های مخصوص استفاده می‌شود و افراد نیز می‌توانند غذاهای خود را به صورت سلف سرویس استفاده کنند و اختیار کامل در نوع تغذیه خود براساس رعایت اصول غذایی از جمله آگاهی از کالری ذکر شده در منو غذا‌ها را دارند.

نکته حائز اهمیت در بازدید از رستوران‌های منتخب و داوطلب برای دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری که با بررسی‌ها و توضیحات مسئولان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همراه بود توجه آحاد جامعه در مورد آموزش و آگاهی مردم در زمینه رعایت بهداشت فردی به خصوص در مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها است که باید افراد در این زمینه آگاهی خود را ارتقا دهند.

رستوران داران نیز در این زمینه برای دریافت لوح دوستدار سلامت مشتری می‌توانند داوطلب شدن خود را به اتحادیه رستوران داران تهران اعلام کنند تا با ارائه چک لیست‌های بهداشتی، مشتری مداری و دیگر موارد مورد نظر پس از بررسی و بازدید مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دریافت این لوح نائل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha