سلامت نیوز: یك فوق تخصص عفونی كودكان ضمن بیان اینكه اضطراب و فعالیت شدید بدنی موجب تشدید حملات صرع می‌شود، توصیه كرد: مربیان بهداشت مدارس باید دانش‌آموز تشنج كرده را به اتاقی آرام منتقل كنند.

دكتر اكبر كوشانفر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: صرع گاهی با منشاء ژنتیكی و گاهی به دنبال ایجاد ضربه به سر و خونریزی مغزی ایجاد و موجب می‌شود كودك دچار تشنج شود.

وی با اشاره به اینكه اگر در سابقه خانوادگی یك فرد صرع دیده شود، احتمال ابتلای آن در فرد مذكور نیز بالا می رود، گفت: البته آمار ابتلا به صرع به علت عوامل ژنتیكی زیاد نیست و در بیشتر موارد ‌پس از وارد شدن یك ضربه به سر و سپس ایجاد خونریزی است كه فرد دچار تشنج می‌شود.

این متخصص كودكان با بیان اینكه اگر علایم صرع در كودكان خفیف باشد، چندان مشكلی برای كودك ایجاد نمی‌كند، اظهار كرد: چنانچه صرع تواتر داشته و طولانی و تكرار شونده باشد این كودك باید تحت درمان قرار بگیرد.

این فوق تخصص عفونی كودكان اضافه كرد: یك مبتلا به صرع، باید داروهای خود را در زمان تعیین شده مصرف كند. ضمن آنكه خانواده وی نیز موظف است كه به مدرسه اطلاع بدهد تا این بیماری در سوابق وی ثبت شود.

دكتر كوشانفر ضمن تاكید بر لزوم مصرف مرتب و به موقع داروهای صرع گفت: اگر هم احیانا كودك تشنج كرد، مربی‌های بهداشت باید با دقت و رعایت اصول پزشكی، كودك را در یك اتاق آرام نگه دارند و به خانواده وی اطلاع بدهند كه به مركز اورژانس منتقل شود.

وی ادامه داد: همچنین مسئولان مدرسه، مراقب باشند كه بچه های دیگر دور وی جمع نشوند چون صرع ممكن است كمی طول بكشد و كودك حالت بیهوشی داشته باشد، بهترین اقدام همان انتقال وی به یك اتاق آرام است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش كه آیا استرس و اضطراب در دوران مدرسه می‌تواند موجب تشدید حملات صرعی شود، عنوان كرد: استرس می‌تواند در همه جا وجود داشته باشد، اما تمام افرادی كه استرس دارند لزوما صرع نمی‌گیرند و باید زمینه را دارا باشند. البته گاهی اوقات كودك در برخی مقاطع اگر استرس داشته باشد و یا فعالیت‌های شدید بدنی انجام بدهد، ممكن است صرع وی عود كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha