یک محقق گفت‌: شیرهای کیسه‌ای اکنون کیفیت قابل انتظار را ندارند. در گذشته به دلیل یارانه‌ای بودن شیر، کنترل بیشتری در تهیه شیرها وجود داشت اما با حذف یارانه کیفیت شیر کاهش یافته است.

سلامت نیوز: یک محقق گفت‌: شیرهای کیسه‌ای اکنون کیفیت قابل انتظار را ندارند. در گذشته به دلیل یارانه‌ای بودن شیر، کنترل بیشتری در تهیه شیرها وجود داشت اما با حذف یارانه کیفیت شیر کاهش یافته است.

عزیزالله کمال‌زاده، در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: شیرهای دارای 1.5درصد چربی برای افراد بالای 17 سال بسیار مفید است ولی شیرهای پرچرب می‌تواند برای افراد زیر 17 سال مفید باشد.

وی گفت: شیرهای کیسه‌ای در حال حاضر کیفیت قابل انتظار را ندارند اما در گذشته به دلیل یارانه‌ای بودن شیر کنترل بیشتری در تهیه شیرها وجود داشت اما حذف یارانه شیر، کنترل بر تهیه شیرهای کیسه‌ای را کاهش داده است چرا که مصرف کننده باید شیری با کیفیت خریداری کند.

این محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر اضافه کرد: اگر شیرهای کم‌چرب با موز یا عسل مخلوط شود، در جذب کلسیم مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر کاکائو با شیر ترکیب شود 20 تا 25 درصد از قابلیت جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و اگر موم عسل با شیر مخلوط شود، نیز جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.

کمال‌زاده افزود: تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در مدرسه شیر مصرف کرده‌اند، سالانه قد آنها افزایش بیشتری داشته است و به جای اینکه سالانه 2 سانتی‌متر اضافه قد داشته باشند، حدود 6 سانتی‌متر قد آنها افزایش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: شیر اثرات بسیار مثبتی بر سلامت دانش‌آموزان می‌گذارد. مصرف شیر در بین دانش‌آموزان موجب افزایش رشد جسمی و فکری آنها می‌شود، قدرت یادگیری آنها را افزایش می‌دهد و جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

این محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر ادامه داد: اگر دانش‌آموزان شیر مصرف کنند، دچار بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان نخواهند شد و توان یادگیری آنها افزایش پیدا می‌کند و کشورهایی که برای شیر مدارس اهمیت زیادی قائل می‌شوند دانش‌آموزانی سالم و توانمند دارند.

کمال‌زاده اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم، باید از همین الان به فکر کودکان باشیم چون دانش‌آموزان آینده کشورمان هستند و تولید شیر مدرسه در کشور افزایش پیدا می‌کند همچنین سرانه مصرف شیر و اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha