سلامت نیوز: جدیدترین یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد، افرادی که دارای چربی بیش از حد شکمی هستند، نه تنها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی هستند بلکه احتمال ابتلا به آسم نیز در آنها بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز فارس، گروهی از پژوهشگران نروژی به مطالعه چاقی کلی و مرکزی در 23 هزار فرد بالغ 19 تا 55 سال که دچار بیماری آسم نبودند، پرداختند تا وضعیت تنفسی آنها را آزمایش کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی«یورک ﺁلرت»، یافته‌های جدید نشان داد افرادی که دارای چاقی شکمی هستند، در مقایسه با افراد غیر چاق تقریباً 1.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

بر اساس این گزارش که در کنگره سالانه انجمن تنفس اروپا در شهر آمستردام هلند ارائه شده، احتمال ابتلا به آسم در کسانی که مبتلا به هر دو نوع چاقی مرکزی و کلی بودند، حدود 1.8 بیشتر از افراد غیر چاق است.

یافته‌های قبلی، ارتباط بالا بودن میزان شاخص توده بدن (bmi) که نشانگر چاقی کلی است، با آسم را اثبات می‌کرد اما پژوهش جدید نشان می‌دهد دور کمر که نشانگر چاقی مرکزی است، نیز با آسم ارتباط دارد.

بن برامپتون، استاد دانشگاه علم و صنعت نروژ گفت: تأکید پژوهش ما بر اثبات تأثیر چاقی مرکزی و چاقی کلی به طور جداگانه و اثبات تأثیر مضاعف ترکیب این دو در گسترش آسم بود.

وی افزود: دلیل این ارتباط هنوز مشخص نیست، چاقی شکمی ارتباط نزدیکی با مقاومت انسولین و سندرم متابولیک دارد که این عوامل ممکن است نقش مهمی در چاقی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha