سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاخیر دولت در ارایه لایحه تشکیل شورای عالی بیمه سلامت به مجلس، افزود: تاخیر در تشکیل این شورا، صدمات زیادی به اقتصاد سلامت کشور وارد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حسینعلی شهریاری در آستانه برگزاری همایش بیمه سلامت، چالشها و چشم‌اندازها، درباره روند تشکیل شورای عالی بیمه سلامت گفت: با توجه به اهمیت مقوله پیشگیری و بهداشت و لزوم سرمایه‌گذاری در این حوزه برای جلوگیری از وقوع بیماری‌ها و صرف هزینه‌های سنگین برای درمان آنها و از آنجا که شورای عالی بیمه تنها به امور درمانی می‌پرداخت، مجلس در قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شورای عالی بیمه سلامت را پیش‌بینی و تصویب کرد.

وی افزود: بنا به نظر اکثریت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دبیرخانه این شورا باید در وزارت بهداشت و درمان که متولی اصلی حوزه سلامت کشور است، باشد.

شهریاری درباره ترکیب اعضای شورای عالی بیمه سلامت اظهار کرد: این ترکیب باید به گونه‌ای باشد که شرکتهای بیمه‌ای به عنوان خریداران خدمت، تصمیم‌گیرندگان غالب و نهایی این شورا نباشند. بنابراین نمایندگانی از وزارت بهداشت، وزارت تعاون، وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رئیس جمهور، سازمان نظام پزشکی و حداکثر یک نماینده از سوی بیمه‌ها باید در شورای عالی بیمه سلامت حضور داشته باشند تا حقوق بیمه‌شدگان و بیمه‌گذاران به صورت متناسب و متعادل تأمین شود.

وی با اشاره به تاخیر دولت در ارایه لایحه تشکیل شورای عالی بیمه سلامت به مجلس، گفت:‌ بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات درمانی از وظایف شورای بیمه سلامت است که به علت تأخیر دولت در ارایه لایحه مورد نیاز هنوز این شورا تشکیل نشده و از طرف دیگر تعرفه‌هایی برای خدمات درمانی سال 90 اعلام شده که از نظر ما جایگاه قانونی ندارد.

شهریاری با بیان اینکه تاخیر در تشکیل شورای عالی بیمه سلامت صدمات بیش از حدی به اقتصاد سلامت کشور وارد می‌کند، گفت: تا زمانی که این شورا تشکیل نشود، بیمه‌های موجود، همان بیمه‌های درمان محور هستند نه سلامت محور و تنها بخشی از هزینه‌های درمانی مردم را تأمین خواهند کرد که آن هم با توجه به کمبود اعتبارات بیمه‌ها، به درستی انجام نمی‌شود و نتیجه آن کماکان افزایش سهم پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم و سقوط درصدی از بیماران به زیر خط فقر خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش منابع مالی بیمه‌ها در صورت اعمال قانون کسر درصدی از حقوق ماهیانه بیمه‌شدگان به عنوان حق بیمه، اظهار امیدواری کرد که با این افزایش منابع و قرار گرفتن سلامت محوری به جای درمان محوری در سیاستگذاریهای بیمه‌ای، بزودی شاهد صدور یک نوع دفترچه بیمه برای همه ایرانیان باشیم تا ضمن حرکت در مسیر تحقق عدالت در سلامت، سردرگمی بیماران و جامعه پزشکی در استفاده از دفترچه‌های بیمه گوناگون برطرف گردد.

همایش بیمه سلامت، چالشها و چشم‌اندازها قرار است 16 مهرماه توسط سازمان نظام پزشکی با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت در کتابخانه ملی ایران برگزار گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha