سلامت نیوز: دبیر علمی نخستین همایش متخصصین قلب ایران و تركیه گفت: بیماری‌های قلبی نه تنها در ایران بلكه در سراسر جهان شایع‌ترین علت مرگ و میر انسان‌هاست و این آمار روبه افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر بهرام امینیان روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین همایش متخصصین قلب ایران و تركیه، با اشاره به افزایش امید به زندگی افراد، گفت: افزایش سن، افراد را مستعد ابتلا به تنگی عروق كرده است. در حال حاضر نیز آمار بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی یكی از مشكلات بزرگ كشورهای غربی و آمریكاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی، گفت: علاوه بر اقدامات درمانی باید پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر در كشورهای غربی بر جنبه پیشگیری از بیماری‌های قلبی تاكید زیادی می‌شود چرا كه آمار مبتلایان به بیماری‌های تنگی عروق كرونر و نارسایی‌های قلبی در این كشورها رو به افزایش است.

دكتر امینیان افزود: سالانه پنج تا 10 میلیون نفر از جمعیت آمریكا به بیماری عروق كرونر مبتلا می‌شوند و این بیماری یكی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در آمریكاست، به گونه‌ای كه 50 درصد از مبتلایان به این بیماری پس از دچار شدن به درد سینه، پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاكید كرد: علاوه بر عروق كرونر، پرفشاری خون و نارسایی قلب از دیگر علل مراجعه بیماران به پزشك است.

دبیر همایش متخصصین قلب ایران و تركیه درباره مهمترین علل ابتلا به عروق كرونر، اظهار كرد: افزایش سن و رواج مصرف سیگار از علل ابتلا به این بیماری است. استعمال سیگار در جوانان رو به افزایش است و اگر آنان مصرف این ماده دخانی را ادامه دهند، در سنین بالا دچار بیماری تنگی عروق كرونر می‌شوند.

دكتر امینیان با بیان اینكه پرفشاری خون، تحرك كم، چربی بالا و وزن زیاد از دیگر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است، گفت: زندگی ماشینی و تحرك كم افراد باعث می‌شود كه آنان دچار مشكل كلسترول خون شوند، علاوه بر آن مصرف زیاد غذاهای فوری به معضل بزرگی در ایران و جهان تبدیل شده است و استفاده از این نوع غذاها افراد را در سنین پایین مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌كند.

وی افزود: ابتلا به بیماری دیابت نیز روز به روز در حال افزایش است، به گونه‌ای كه دهه به دهه آمار مبتلایان به این بیماری به طور چشمگیری بیشتر می‌شود.

امینیان در ادامه گفت: چاقی دورشكم از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است چرا كه چاقی شكمی باعث افزایش كلسترول بد خون و تری‌گلیسیرید می‌شود. در این جهت لازم است دور شكم مردان كمتر از 102 سانتی‌متر و دور شكم زنان كمتر از 88 سانتی‌متر باشد.

وی توصیه كرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی لازم است افراد تحرك لازم داشته باشند به گونه‌ای كه روزانه نیم‌ساعت فعالیت بدنی كنند علاوه بر آن سیگار نیز مصرف نكنند.

دبیر علمی همایش متخصصین قلب ایران و تركیه درباره تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به بیماری‌های قلبی گفت: آلودگی هوا تاثیر زیادی روی وضعیت بیماران قلبی دارد، اما افراد دارای قلب سالم كمتر دچار مشكل می‌شوند چرا كه مكانیسم قلب به گونه‌ایست كه تلاش می‌كند اكسیژن لازم را برای بدن فراهم كند.

وی تاكید كرد: مسئولان با انجام برنامه‌ریزی‌هایی، دسترسی جوانان به سیگار و مصرف غذاهای فوری را كاهش دهند.

 تپش قلب، شایع‌ترین نوع بی‌نظمی قلبی

دكتر مجید حق‌جو - دبیر علمی بخش الكتروفیزیولوژی قلب همایش متخصصین قلب ایران و تركیه نیز اظهار كرد: بیماری‌های قلبی انواع مختلفی دارند كه اگر به موقع درمان نشوند در نهایت موجب نارسایی كلیه می‌شوند. برخی از نارسایی‌های قلبی جنبه ارثی دارد كه موجب مرگ ناگهانی بیمار می‌شود و با وجود همه غربالگری‌های صورت گرفته این نوع مرگ و میر همچنان دیده می‌شود.

وی با بیان اینكه تپش قلب شایع‌ترین نوع بی‌نظمی قلبی است، اظهار كرد: این بیماری موجب مرگ و میر نمی‌شود ولی بر كیفیت زندگی بیمار تاثیر منفی می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: بی‌نظمی‌های شایع قلبی با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته به طور قطعی درمان می‌شوند و ایران اولین كشور در خاورمیانه محسوب می‌شود كه فلوشیپ الكتروفیزیولوژی قلب را راه‌اندازی كرده است.

وی با اشاره به انواع دیگر بی‌نظمی‌های قلبی اظهار كرد: برخی از این بی‌نظمی‌ها باعث كندی ضربان قلب می‌شود و به ایست قلبی می‌انجامد. البته می‌توان این افراد را به زندگی طبیعی بازگرداند. برخی دیگر از انواع بی‌نظمی‌های قلبی خطرناك هستند كه برای درمان این نوع بیماران از دستگاه شوك كاشتنی استفاده می‌شود. این دستگاه در طول دو تا سه ثانیه به طور هوشمند محل بی‌نظمی قلب را تشخیص می‌دهد و به قلب شوك وارد می‌كند. در نتیجه بیمار بر اثر بی‌نظمی قلبی دچار مرگ مغزی نمی‌شود.

دبیر الكتروفیزیولوژی قلب همایش متخصصین قلب ایران و تركیه تاكید كرد: تمام اقدامات درمانی برای درمان بی‌نظمی‌های قلبی و نارسایی‌های قلبی در ایران در حد بهترین مراكز قلب دنیا قابل انجام است.

وی درباره هزینه استفاده از این نوع درمان‌ها اظهار كرد: با توجه به آنكه هیات امنای ارزی در پرداخت هزینه‌های درمان‌ بیماری‌های قلبی مساعدت‌هایی را می‌كنند، هزینه آن كاهش یافته است اما پوشش بیمه‌ای این درمان‌ها كامل نیست.

حق‌جو افزود: در بیمارستان‌های دولتی تعبیه ساده‌ترین دستگاه‌های درمان قلب بین 500 تا 700 هزار تومان با توجه به نوع بیمه بیماران هزینه می‌برد، اما این نوع درمان در بیمارستان‌های خصوصی 7 میلیون تا 10 میلیون تومان هزینه در بردارد. در كل صندوق‌های بیمه بین 50 تا 90 درصد این هزینه‌ها را پوشش می‌دهند، البته این مورد به زیر پوشش بیمه تكمیلی بودن بیمار نیز بستگی دارد.

وی اظهار كرد: درمان نارسایی قلبی باعث شده است كه تعداد قابل توجهی از بیماران از لیست پیوند قلب خارج شوند. این كار با استفاده از دستگاهی صورت می‌گیرد كه انقباض قلب را بهتر می‌كند. در نتیجه فرد می‌تواند به زندگی عادی برگردد و حتی نارسایی‌ قلب او پیشرفت نكند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: 30 درصد كل بیماران قلبی با استفاده از این دستگاه تحت درمان قرار می‌گیرد كه 70 درصد از این بیماران از لیست پیوند قلب خارج می‌شوند.

وی درباره تاثیر استرس‌های شغلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی اظهار كرد: اگر فرد زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی را داشته باشد در صورت دچار شدن به عواملی مانند استرس و حتی خوشحالی بیش از حد ممكن است به بیماری‌های قلبی دچار شود.

 مرگ سالی 200 هزار تن در تركیه بر اثر بیماری‌های قلبی

دكتر علی اتو- رییس انجمن قلب تركیه- درباره همكاری‌های ایران و تركیه در زمینه درمان بیماری‌های قلبی گفت: زمان آن فرا رسیده است كه نقاط مشترك فرهنگی را به همكاری‌های علمی تبدیل كنیم. این كنگره به ما كمك می‌كند كه ارتباط خود را تقویت كنیم.

وی درباره وضعیت ابتلا به بیماری‌های قلبی در تركیه اظهار كرد: ابتلا به بیماری‌های قلبی در تركیه مانند دیگر كشورهای جهان اولین علت مرگ و میر است و تا 20 سال آینده نیز به عنوان شایع‌ترین بیماری همچنان موجب مرگ و میر افراد می‌شود. در حال حاضر نیز سالانه 200 هزار نفر در تركیه به علت دچار شدن به بیماری‌های قلبی فوت می‌كنند.

وی افزود: چاقی، استعمال سیگار، دیابت و كم‌تحركی از مهمترین عوامل دچار شدن به بیماری‌های قلبی در تركیه است. در این جهت تلاش‌های زیادی برای كاهش آمار بیماری‌های قلبی در تركیه انجام شده است به عنوان نمونه در مدارس و كافه‌تریا‌ها مواد فاقد ارزش غذایی فروخته نمی‌شود و این كار قدم بزرگی در جهت كاهش آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی است.

رییس انجمن قلب تركیه اضافه كرد: در گذشته آمار مبتلایان به رماتیسم قلبی بیشتر بود اما در حال حاضر آمار مبتلایان به تنگی عروق كرونر بیشتر است .

وی درباره وضعیت درمان بیماری‌های قلبی درتركیه اظهار كرد: علم در تركیه به سرعت در حال پیشرفت است به گونه‌ای كه همه درمان‌های بیماری‌های قلبی در تركیه قابل انجام است بنابراین ما نیاز به انتقال بیماران خود به كشورهای دیگر نداریم و حتی بیماران كشورهای دیگر برای درمان بیماری‌های قلبی خود به تركیه سفر می‌كنند.

رییس انجمن قلب تركیه در زمینه هزینه‌های درمان بیماری‌های قلبی در تركیه گفت: تلاش‌هایی برای كاهش هزینه‌های درمانی در تركیه انجام شده است البته میزان این پرداخت‌ها به منابع مالی بستگی دارد. در كل خدمات پزشكی پیشرفته گران است. با این حال تلاش می‌كنیم تا حد امكان بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha