سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه جدید وزارت بهداشت افراد سالمند در تمام مراکز بهداشتی شهر و روستای کشور فراخوان می‌شوند و بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات ادراری و حافظه آنها ارزیابی می‌شوند.

پریسا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری که سال 85 انجام شده بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و حدود 7.3 درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند.
 
وی ادامه داد: کشور ما دوره جوانی را پشت سر گذاشته و وارد دوره میانسالی شده و ما باید یک بستر مناسبی را از هم اکنون برای ارائه خدمات به سالمندان فراهم کنیم.

وی افزود: خدمات لازم برای ارائه به سالمندان باید در 4 حوزه سلامت روانی، جسمی ، معنوی و اجتماعی باشد و شعاری که امسال دفتر سالمندی وزارت بهداشت تعریف کرده، این است که "فعال باقی بمانید"،سلامت جسم، سلامت روان و مشارکت فعال در عرصه اجتماعی است.

طاهری ادامه داد: واژه‌ای که امسال بر آن تأکید می‌شود این است که سالمند شهروند ارشد است که با این شعار تمام خدماتی که باید برای این گروه در نظر گرفته شود باید بازتعریف شود.

رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت در زمینه سالمندان دو برنامه جامع در دست اجرا دارد که یکی برنامه مراقبت‌های سالمندان از یکسری بیماری‌ها است که افراد سالمند در خانه‌های بهداشت، و مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری فراخوان می‌شوند و بیماری‌هایی مانند افزایش فشار خون، دیابت، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات ادراری و حافظه آنها ارزیابی می‌شود.

وی افزود: پس از ارزیابی به افراد توصیه‌هایی می‌شود و اگر این افراد نیاز به ارجاع به تخصص‌های بالاتر داشته باشند به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.

طاهری یادآور شد: برنامه دیگری برای سالمندان وجود دارد که ترویج زندگی سالم است و در آن سالمندان تشویق می‌شوند تا کلاس‌های ویژه تغذیه سالم را آموزش ببینند و در نهایت پیگیری می‌شود که چند درصد آنها از این آموزش‌ها بهره برده‌اند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: هر سالمندی که به مراکز ارائه خدمات در شهر و روستا مراجعه کند می‌تواند از این خدمات استفاده کند.

وی با بیان اینکه در بیش از 140 شهرستان این خدمات ارائه می‌شود خاطر نشان کرد: سالمندان وقت زیادی از اوقات روزانه خود را پای تلویزیون می‌گذرانند لذا صدا وسیما می‌توانند نقش پررنگ‌تری در این زمینه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha