سلامت نیوز: كارشناسان بهداشتی برای جلوگیری از حمله و گاز گرفتن سگ ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری توصیه می كنند هنگام حمله سگ ها فرار نكنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، این كارشناسان بهداشتی می گویند: اگر سگ در حال حمله به شما بود، خونسردی خود را حفظ كنید و بلافاصله مانند یك موجود بی جان و بی حركت به پهلو دراز بكشید، پاها را كنار بدن جمع كنید، دستان را جلوی صورت بگیرید و از خود محافظت كنید.

به گفته آنان، تا زمانی كه سگ دور نشده است باید در این حالت باقی ماند.

بر اساس توصیه كارشناسان بهداشتی، هیچگاه نباید مقابل سگ دوید و جیغ كشید بلكه باید با تغییر مسیر تلاش شود سر راه حیوان قرار نگیرید.
نگاه نكردن مستقیم به چشمان سگ، نزدیك نشدن به سگ بسته شده یا سگ دارای توله، پرتاب نكردن سنگ و چوب به سگ و اذیت نكردن این حیوان از دیگر توصیه های كارشناسان بهداشتی است.

یكی از نكات قابل توجه در مواجهه با سگ عصبانی این است كه درصورت مواجهه با یك سگ باید به زمین نگاه كرد، آهسته به عقب قدم برداشت و دور شد.
درصورت گازگرفتن سگ یا حیواناتی مانند گرگ و شغال باید فوری محل زخم را با آب و صابون تا 10 دقیقه شست و كف صابون را با استفاده از برس و فشار آب از محل زخم خارج كرد.

مراجعه فوری در كوتاه ترین زمان ممكن به مركز درمان پیشگیری هاری، ضدعفونی كردن محل جراحت با الكل 40 تا 70 درجه یا بتادین یك درصد ، قطع یا برداشت كامل قسمت های مرده بافت، تزریق واكسن هاری در نوبت های مختلف و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری كزاز از دیگر اقدامات ضروری پس از گاز گرفتن حیوان به شمار می رود.

سگ هار از دهانش كف جاری می شود، مرتب به زمین می خورد، صدای پارس خشن و ناموزونی دارد كه با پیشرفت بیماری به گوشه ای پناه می برد، اندامش فلج می شود و در نهایت می میرد.

لیسیدن سگ و گربه و ترشحات حیوان هار نیز می تواند انسان را مبتلا سازد؛ خارش و سوزش در محل گزیدگی ، وحشت و نگرانی، ترشح بزاق، استفراغ، عدم توانایی نوشیدن آب و ترس از هوا و نور نیز از جمله علایم بیماری هاری در انسان به شمار می رود.

بیماری هاری یك بیماری ویروسی است كه به سیستم عصبی مركزی حمله می كند و 100 در صد موجب مرگ میزبان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha