سلامت نیوز : دبیر علمی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی  ایران از غربالگری سرطان مری در 2 استان گلستان و اردبیل به لحاظ شیوع فراوان آن خبر داد و گفت: سرطان مری در شمال شرق و خطه شمال کشور و در شهرهایی چون اردبیل، تالش و گنبد شایع تر است.
به گزارش دبیرخانه ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی کشور دکتر محمدرضا میر با بیان اینکه هم اکنون سرطان مری جزو 4 سرطان شایع در زنان و مردان استانهای شمالی است، اظهار کرد: سرطان مری در برخی مناطق کشور حتی جزو نخستین سرطان در زنان است.
وی ادامه داد: پراگندگی جغرافیایی سرطان مری حتی در یک استان متفاوت است به عنوان مثال میزان شیوع آن در گنبد بیش از گرگان (هر 2 در استان گلستان) است.
دکتر میر با بیان اینکه روش های درمانی سرطانها در آینده شاهد تغییرات بزرگی است، از Personalized Medicine به عنوان مدل درمانی سرطانها در آینده خبر داد و در این مورد اظهار داشت: در این روش، علی رغم داشتن یک نوع سرطان در 2 نفر شیوع درمانی آنها متفاوت خواهد بود به طوری که درمانها متناسب با وضعیت بیمار انجام خواهد شد.
دبیر علمی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی گیر کردن غذا در گلو و یا اشکال در بلع(دیسفاژی) را مهم ترین و شایع ترین علامت سرطان مری برشمرد و افزود: بیمار در مراحل نخست بیماری به اشکال در بلع غذاهای جامد سپس مایعات دچار می شود که بر حسب شدت گرفتاری دیسفاژی درجه 1، 2، 3 و یا 4 می گویند.
به گفته دکتر میر، درد در پست جناغ سینه (استرنوم)، کاهش وزن از دیگر علائم سرطان مری است.
وی با بیان اینکه امروز دانشمندان، ژنتیک را مهم ترین عامل در بروز سرطان می دانند، ادامه داد: هم اکنون اکثر ژنوم سرطان ها شناخته شده است اما از عوامل پر خطری که سبب بروز سرطان می شود استعمال دخانیات، تنباکو و مصرف الکل را می توان نام برد به نحوی که در بروز نوعی از سرطان مری SCC (سرطان با منشا سلولهای سنگفرشی) استعمال دخانیات به همراه مصرف الکل به خوبی ثابت شده است.
دبیر علمی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه برخی بیماری های زمینه ای هم در بروز سرطان مری موثر هستند، افزود: در بیمارانی که به ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری) دچار هستند، این عارضه سبب ایجاد بارت در بخش انتهایی مری می شود که امکان تبدیل شدن آن به سرطان مری وجود دارد.
دکتر میر گفت: آشالازی مری، اسکلرودرمی و پایلوزیس هرچند بیماری های خوش خیمی هستند اما ابتلا به آنها با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری همراه است.
رییس بخش جراحی انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) ادامه داد: کاهش برخی مواد غذایی نظیر انواع ویتامین ها (B1، C)، استفاده نکردن از میوه و سبزیجات تازه، کم تحرکی، چاقی، استفاده از فست فودها، استفاده از غذای مانده و کپک زده، و چندین بار گرم و سرد کردن غذا در افزایش شیوع سرطان مری موثر هستند.
وی افزود: چنانچه سرطان مری زود تشخیص داده و درمان به هنگام و خوبی انجام شود، باعث عوارض عمل جراحی کمتر، طول عمر بیشتر و زندگی با کیفیت تری خواهد شد.
دکتر میر غربالگری سرطان مری را از طریق آندوسکوپی، رادیوگرافی از مری و یا بلعیدن ماده حاجب و عکسبرداری برای شناسایی مناطق رنگ نگرفته برای نمونه برداری برشمرد و یادآور شد: اگر مردم به این باور برسند که با غربالگری و تشخیص و درمان زودهنگام عوارض درمان جراحی کمتر و کیفیت زندگی بیشتر خواهند  داشت، در برابر غربالگری مقاومت نمی کنند.
رییس بخش جراحی انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: سرطان های شایع در ایران نظیر سایر کشورهای آسیایی پس از سرطان پوست به ترتیب سرطان پستان در زنان، سرطان معده در مردان، سرطان مثانه، کولون و رکتوم و سرطان مری است.
دكتر میر یادآور شد: در ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی که با عنوان "مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران 11 تا 13 آبان 90 در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود نحوه مدیریت عود و عوارض سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های ایران بررسی می‌شود و شركت در این كنگره برای عموم آزاد است.      
گفتنی است متن کامل این خبر بر روی پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی جراحان عمومی ایران به نشانی WWW.IAGS.IR قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha