شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 33969

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تبلیغات استفاده از «نمك دریا»، گفت: نمك دریا مجوز تولید از وزارت بهداشت را ندارد و افراد سودجو به قیمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از این نمك را ترویج می‌كنند.

فریب تبلیغات نمك دریا را نخورید
سلامت نیوز :سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تبلیغات استفاده از «نمك دریا»، گفت: نمك دریا مجوز تولید از وزارت بهداشت را ندارد و افراد سودجو به قیمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از این نمك را ترویج می‌كنند.

دكتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر آنكه وزارت بهداشت به لحاظ قانونی با مصرف نمك‌های بدون ید و فاقد استانداردهای لازم مخالف است، درباره نمك دریا و تبلیغاتی كه در این زمینه صورت می‌گیرد، گفت: نمك دریا مجوز تولید از وزارت بهداشت ندارد؛ چرا كه تصفیه شده نیست، از انواع ناخالصی‌ها برخوردار است و ممكن است آلودگی‌های میكروبی، شیمیایی و فلزات سنگین را داشته باشد كه این مواد سرطان‌زا هستند و سلامت افراد را به خطر می‌اندازند.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه استفاده از نمك دریای موجود را به هیچ وجه توصیه نمی‌كنیم، ادامه داد: افراد سودجو به قیمت به خطرانداختن سلامت مردم استفاده از این نمك را ترویج می‌كنند. توزیع این نمك در بازار و استفاده از آن، برنامه‌ای كه وزارت بهداشت و دولت 20 سال روی آن سرمایه‌گذاری كرده‌اند را با خطر مواجه می‌كند؛ چرا كه ممكن است در صورت ترویج این نمك، مشكلات ناشی از كمبود ید و بیماری گواتر مجددا در كشور شایع شود؛ به طوری كه بسیاری از كشورهایی كه در این زمینه سرمایه‌گذاری كرده‌اند به دلایلی با بازگشت بیماری‌های ناشی از كمبود ید روبرو شده‌اند.

وی با اشاره به سیاست‌ها و اقدامات وزارت بهداشت برای افزودن «ید» به نمك خوراكی كه پیش از این در جهت كاهش و كنترل مشكلات ناشی از كمبود «ید» و بیماری گواتر در كشور به اجرا درآمده است، گفت: از 20 سال گذشته سعی شد كه با اضافه كردن «ید» به نمك خوراكی، ید مورد نیاز افراد جامعه به صورت روزانه تامین شود. اكنون پس از گذشت 21 سال از اجرای این برنامه، شیوع بیماری گواتر در كشور 70 تا 80 درصد كاهش یافته است.

عبداللهی با بیان اینكه ید از طریق هیچ ماده‌ای به بدن نمی‌رسد، ادامه داد: آب و خاك از نظر میزان «ید» فقیرند. محصولات غذایی گیاهی و حیوانی نیز ید را به بدن نمی‌رسانند. هدف از یددار كردن نمك خوراكی، رساندن ید به بدن افراد جامعه است. رساندن سایر املاح به این شكل چندان مهم نیست؛ چرا كه نیاز بدن به سایر املاح از طریق مواد غذایی قابل تامین است. بر این اساس ضمن تاكید بر استفاده كنترل شده و در حد لازم نمك در غذای مصرفی، ترویج استفاده از نمك یددار تصفیه شده در دستور كار قرار گرفت. بر اساس این اقدامات، ایران و تونس تنها كشورهای منطقه هستند كه توانستند بر مشكل كمبود ید و بیماری‌های ناشی از آن غلبه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha