سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینكه ارتوپدی با وجود داشتن بالاترین آمار شكایت، تنها رشته‌ای است كه كمترین میزان صدور كیفر خواست را داراست، گفت: زمانی كه این شكایت‌ها در پروسه كارشناسی قرار می‌گیرند، مشخص می‌شود كه پزشك مقصر نبوده است و اغلب این شكایت‌ها به دنبال عدم اطلاع بیمار، انگیزه‌های مالی و مسایلی از این قبیل رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دكتر محمد تقی نوربخش در حاشیه برگزاری جلسه ماهانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران، گفت: در حوزه بهداشت و درمان، باید علاوه بر مسائل صنفی و علمی، به اخلاق پزشكی نیز توجه شود.

وی ادامه داد: اخلاق پزشكی، مهم‌ترین عامل تنظیم‌ كننده روابط میان بیمار و پزشك است؛ اما متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌هایی كه در عرصه‌های مختلف پزشكی در سال‌های متمادی با آن روبرو بودیم، دیوار اعتماد میان بیمار و پزشك خدشه‌دار شده است.

نوربخش با بیان این مطلب كه امروز، راهكارهایی برای احیای اخلاق پزشكی در دنیا اندیشیده شده است، اظهار كرد: مسئولان باید ارتباط مالی میان بیمار و پزشك را از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح و با ایجاد مكانیسم‌هایی كه در اقتصاد درمان شناخته شده است، به حداقل برسانند.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در پاسخ به این پرسش كه چرا بیشترین شكایت از جامعه ارتوپدهاست؟ افزود: دلیل عمده این امر آن است كه یكی از مهم‌ترین وظایف رشته ارتوپدی در بحث تروماها و بیماری‌ها، بازسازی بوده و انتظار بیمار این است كه وقتی دچار حادثه می‌شود و به عنوان مثال شكستگی چند قطعه‌ای زانو پیدا می‌كند، زانوی وی باید كاملا بازسازی شود و به اصطلاح مانند روز اول شود.

وی در ادامه  دومین علت شكایت از ارتوپدها را ماهیت ذاتی این رشته دانست و با اشاره به اینكه برخی مسائل آسیب‌رسان در كنار این بیماری‌ها وجود دارد كه در اختیار پزشك نیست و یكی از آنها عفونت است، اظهار كرد: بافت استخوان، بافتی است كه بسیار مستعد عفونت است؛ چرا كه خونرسانی‌ به آن نسبت به قسمت‌های دیگر بدن متفاوت است و جوش نخوردن نیز عامل دیگری است كه آن هم دست پزشك نیست و عوامل دیگری در آن دخیل است و دامنه عوارض در رشته ارتوپدی بالاست.

نوربخش با بیان اینكه عوامل ذكر شده موجب می‌شوند هر بیماری با كوچك‌ترین ناراحتی حتی اگر مربوط به ارتوپدی هم نبا‌شد، برای شكایت اقدام كند، گفت: شاید یكی از دلایل دیگر بالا بودن آمار این شكایات و عدم اطلاع‌رسانی كافی به مردم در این زمینه است. ضمن آن كه انگیزه‌های مالی نیز ممكن است در این تصمیم دخالت داشته باشند. البته در مواردی نیز پزشكان قصور داشته‌اند.

وی با بیان این مطلب كه در راستای كاهش مشكلات حقوقی پزشكان، در قوانین انتظامی سازمان نظام پزشكی تغییراتی ایجاد كرده‌ایم، گفت: شورای عالی، دو هفته گذشته در آیین نامه انتظامی تغییراتی را لحاظ كرد كه از آن جمله می‌توان به تعیین مدت زمان یكساله برای شكایت اشاره كرد و پیش از این شاهد بودیم كه بیمار پس از 20 سال در رابطه با مشكلش شكایت می‌كرد.

نوربخش در پایان گفت: ایجاد دادستانی انتظامی در نظام پزشكی نیز جزو تغییرات خوبی بود كه ایجاد شد، بنابراین فرد دیگر نمی‌تواند از ابتدا برود دادگاه و شكایت كند؛ بلكه باید نخست به دادستانی مراجعه كند و در صورت صدور كیفرخواست به دادگاه مراجعه كند. به هرحال با وجود تغییراتی كه ایجاد شده، این روند قانونمندتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha